10 maja 2013 r. nastąpiło otwarcie otwarcie wystawy Malarstwo Artura Nachta-Samborskiego. Wernisażowi towarzyszyła prelekcja dr Marii Gołąb na temat jednego z najbardziej znanych przedwojennych obrazów Artysty pt.: Akt z twarzą w cieniu 

Ekspozycja prezentuje dzieła jednego z najwybitniejszych, polskich malarzy XX wieku, „klasyka” kolorystycznego malarstwa. Obrazy pochodzą z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu: zbiorów własnych oraz depozytu rodziny Artysty.
Współorganizatorem wystawy jest Muzeum Narodowe w Poznaniu, które posiada największy i jeden z najciekawszych w Polsce zbiorów prac Artura Nachta-Samborskiego. Obok własnej kolekcji dysponuje ogromnym depozytem rodziny Artysty, który liczy ponad 800 prac, będących świadectwem całej jego drogi twórczej.

Wyboru obrazów dokonała i towarzyszący wystawie katalog esejem opatrzyła kuratorka wystawy – dr Maria Gołąb, która jej ideę charakteryzuje słowami: Twórczość Artura Nachta-Samborskiego (1898-1974) od kilku lat jest redefiniowana i interpretowana w kontekście zasadniczych problemów sztuki XX wieku: ekspresjonizmu oraz sztuki abstrakcyjnej. Wystawa w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, pomyślana jako mała retrospektywa, pokazuje dzieła będące odpowiedzią malarza na artystyczne wyzwania tamtej współczesności. Znalazły tu także miejsce obrazy przynależne do „klasycznego” nurtu jego sztuki: kanoniczne martwe natury, również te z fikusami oraz zespół swoistych portretów, będących od dawna znakiem identyfikującym jego twórczość. Na wystawę, złożoną z blisko siedemdziesięciu dzieł, zaprasza „Dziewczyna w wianku z liści i owoców” – kompozycja o bachicznych skojarzeniach, tak mocno związanych z zielonogórskim regionem.

Prezentacja w Muzeum Ziemi Lubuskiej doskonale wpisuje się w Noc Francuską zaplanowaną w MZL z okazji Międzynarodowego Dnia Muzeów przypadającej 18 maja br.
Jednym z nadrzędnych celów zielonogórskiej Nocy Francuskiej jest zilustrowanie kulturotwórczej roli Francji i jej znaczącego oddziaływania na sztuki plastyczne. Przedwojenna twórczość Nachta-Samborskiego, zakorzeniona w bogatym nurcie sztuki francuskiej jest tego doskonałym przykładem, pobrzmiewając wpływami francuskiego malarstwa Paula Cezanne’a, Pierra Bonnarda, André Deraine’a, Georgesa Rouaulta, czy Camille’a Corota.

Artur Nacht-Samborski urodził się w 1898 roku w Krakowie.W latach 1917-1920 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Wojciecha Weissa. W 1920 roku wyjechał do Berlina, gdzie zetknął się m.in. z niemieckim ekspresjonizmem. Po powrocie do kraju w 1923 roku kontynuował studia w krakowskiej ASP w pracowni malarstwa dekoracyjnego Felicjana Kowarskiego. We wrześniu 1924 roku wyjechał do Paryża z grupą K.P. (Komitetem Paryskim), m.in. z Janem Cybisem, Józefem Czapskim, Piotrem Potworowskim i Zygmuntem Waliszewskim. Przebywał i tworzył we Francji 15 lat, głównie w Paryżu. Związany był ze środowiskiem artystów tworzących tzw. la deuxième École de Paris. W latach 1925-1926 uczestniczył w plenerach malarskich na południu Francji w La Ciotat. W 1929 roku zdobył nagrodę w konkursie malarskim ogłoszonym przez Związek Artystów Polskich w Paryżu. W latach 1934-1935 odbył podróże artystyczne do Hiszpanii i na wyspy Baleary. W 1939 roku wrócił do Polski; początek okupacji spędził we Lwowie, a następnie ukrywał się w Warszawie pod przybranym imieniem i nazwiskiem Stefan Ignacy Samborski. W latach 1946-1949 był profesorem malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Sopocie, a w latach 1949-1968 (z przerwą 1950-1952) w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Brał udział w prestiżowych prezentacjach zbiorowych w kraju i za granicą; w Paryżu, Brukseli, Sztokholmie, Wenecji, Genewie, Edynburgu, Nowym Jorku, Chicago, Waszyngtonie, Buenos Aires, Tokio, New Delhi, Kalkucie, Madras, Bombaju, Nancy, Coventry, Essen, Stuttgarcie, Bremie, Karlsruhe. Reprezentował Polskę na XXIX Biennale w Wenecji w 1958 roku. Na zorganizowanej w 1967 roku we Florencji XVIII Międzynarodowej Wystawie Sztuki Premio del Fiorino uzyskał złoty medal. Zmarł w Warszawie w 1974 roku.
Dzieła Artysty znajdują się w zbiorach m.in. Muzeów Narodowych: w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Kielcach, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Okręgowym w Toruniu, Muzeum Okręgowym im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum Okręgowym im. J. Malczewskiego w Radomiu, Żydowskim Instytucie Historycznym im. E. Ringelbluma w Warszawie.

Zdjęcia ilustrujące otwarcie wystawy:

Kuratorki wystawy:
dr Maria Gołąb, Marta Gawęda

Współorganizator wystawy:

Patronat medialny:

Mecenas wystawy: