Piotr „Pianohooligan” Orzechowski jest czwartym pianistą, który wystąpił w ramach plastyczno-muzycznego cyklu Jazzujące Muzeum. Recital odbył się w czwartek, 17 marca 2016 roku o godz. 19.00, jak zawsze w Sali Witrażowej MZL. Współorganizatorami wydarzenia byli: Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze oraz Stowarzyszenie Przyjaciół Piekarni Cichej Kobiety zobacz fotorelację

Program wieczoru:

  • wprowadzenie – Leszek Kania, Jerzy Nowak
  • prezentacja obrazu Włodzimierza Pawlaka pt. „Husaria”, 1985, z kolekcji Muzeum Ziemi Lubuskiej – Leszek Kania
  • przerwa
  • recital jazzowy Piotra „Pianohooligana” Orzechowskiego 15 STUDIES FOR THE OBEREK

PIOTR ORZECHOWSKI ‘PIANOHOOLIGAN’
Rocznik 1990. Pianista i kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Berklee College of Music, jeden z najbardziej utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia. Laureat wielu nagród, w tym najważniejszej – I Nagrody na Montreux Jazz Solo Piano Competition (2011), którą zdobył jako pierwszy Polak w historii tego legendarnego szwajcarskiego festiwalu.
Lider kwartetu jazzowego High Definition, z którym wygrał kilka międzynarodowych konkursów – m.in. Jazz Hoeilaart w Belgii (2011), a także zaprosił do współpracy giganta trąbki jazzowej Randy’ego Breckera, której owocem były dwie trasy koncertowe – po Polsce oraz krajach Zatoki Perskiej. Występował w składach wybitnych postaci światowego jazzu, takich jak Victor Mendoza (trasa po Tajwanie, 2014), czy Perico Sambeat (trasa po Ekwadorze, 2015). Ma na swoim koncie projekty z innymi wielkimi osobowościami świata muzyki, takimi jak m.in.: Adrian Utley z Portishead, Avishai Cohen, Carlos Zíngaro, Skalpel, czy Vladislav ‘Adzik’ Sendecki.
Współpracował z gigantami muzyki współczesnej: Philipem Glassem, Stevenem Reichem czy Krzysztofem Pendereckim. Owocem kolaboracji z Profesorem stał się okrzyknięty sensacją fonograficzną debiutancki album solowy pt. Experiment: Penderecki (2012). Po tym krążku przyszły kolejne przedsięwzięcia fonograficzne: wydany z High Definition Quartet krążek pt. Hopasa z własnymi kompozycjami (2013) oraz nagrany wraz z Marcinem Maseckim z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis album pt. Bach Rewrite (2013). Najnowszy album wydany z High Defintion Quartet pt. Bukoliki (2015), będący jego autorską aranżacją muzyki Witolda Lutosławskiego, niemal jednogłośnie został uznany przez krytykę Płytą Roku 2015 (m.in. „Rzeczpospolita”, TVP Kultura, Polish Jazz Blogspot).
Laureat „Grand Prix Jazz Melomani” w kategorii „Nadzieja Melomanów” (2013) czy tytułu „Nadzieja Polskiego Jazzu” magazynu „Jazz Forum” (2014), otrzymał nominacje do najważniejszych polskich nagród: „Koryfeusz Muzyki Polskiej” (2012), „Gwarancje Kultury” TVP Kultura (2013), „Fryderyk” (2013, 2014).
Ceniony za indywidualny, rozpoznawalny styl, będący wynikiem poruszania się na pograniczu gatunków – nowoczesnej muzyki improwizowanej i współczesnej, sięgania do tradycji romantyzmu czy impresjonizmu, a z drugiej strony odważnych muzycznych dekonstrukcji. Szczególne miejsce w twórczości Orzechowskiego zajmuje muzyka polska, która była inspiracją do wydania jego ostatniej płyty solowej twórczo analizującej poszczególne elementy polskiego tańca – oberka — pt. 15 Studies for the Oberek (2014)   www.pianohooligan.com

Następny koncert odbędzie się 7 kwietnia o godz. 19.00 i jego wykonawcą będzie prof. Włodzimierz Nahorny. W kolejnych czwartkowych wieczorach wystąpią: Jorgos i Antonis Skolias (21 V 2016), Piotr Wyleżoł (16 VI 2016).

 

Koncerty w ramach Jazzującego Muzeum są biletowane.
Bilety w cenie 30 zł do nabycia w kasie Muzeum.
Młodzież szkolna i studenci: 10 zł.
Rezerwacja tel. 68 327 23 45, 509 053 444.
Ilość miejsc ograniczona.

Mecenas kultury:

LOTTO_M

Sponsorzy:
alior-bank PGNiG EC CTS Miasto ZG

Partnerzy medialni:
GazetaLubuska_logo images RZG TV_lubuszan TVP 10lat_M