3 marca br. nastąpiło otwarcie wystawy Piotra C. Kowalskiego „Obrazy przejściowe. Grünberg – Zielona Góra”. Ekspozycja zapoczątkowała tegoroczny sezon w Galerii Nowy Wiek.

W wernisażu uczestniczył  artysta, który jak się okazało znany jest zielonogórzanom od ponad 30 lat. Leszek Kania, dyrektor MZL i zarazem kurator wystawy przypomniał, że Piotr C. Kowalski był uczestnikiem pierwszej edycji Biennale Sztuki Nowej, (1985) i brał udział w kolejnych odsłonach tej znakomitej imprezy. Scharakteryzował również postawę twórczą i przedstawił motto, jakie towarzyszy artyście i jest kluczem do wyjaśnienia techniki zastosowanej w przygotowanych pracach. Słowa Maxa Ernsta „Obrazy można malować wszystkim, nawet farbami”.

Piotr C. Kowalski kontynuując ten wątek odniósł się jeszcze do kilku innych, ważnych dla siebie cytatów. Jak choćby do słów E. Delacroixa  „Gdybym nie miał farb, malowałbym błotem”. Jednak własnymi przemyśleniami dzielił się później,  już bezpośrednio na wystawie „wśród swoich dzieci”. Tym bowiem ciepłym określeniem nazwał obrazy – zapraszając publiczność  do ich oglądania – na ekspozycji.

Zanim jednak uczestnicy wydarzenia mieli okazję poznać  twórczość Piotra C. Kowalskiego – artysta wykorzystał przybyłych  do stworzenia kolejnego dzieła. Na podłodze, przed wejściem do sal Galerii Nowy Wiek ułożył zagruntowaną tkaninę i każdy wchodzący musiał na niej zostawić swój ślad.  Nie był to jedyny performance, który wydarzył się tego wieczoru. Okazało się, że dwie z prezentowanych prac zostały ustawione odwrotnie i to stało się powodem do kolejnych działań w relacji z publicznością.

Spotkanie z artystą było żywe, dowcipne i intrygujące. A  zwiedzający przekonali się, że słowa Maxa Ernsta nie były przywołane bez powodu. Większość bowiem z prezentowanych obrazów powstała właściwie z niczego. Z  kurzu, brudu i pyłu ulicznego, a narzędziami były nie pędzle czy szpachelki, ale podeszwy, zelówki, platformy czy protektory noszonych, przez uczestników aktu twórczego, butów. Na wystawie możemy jednak spotkać obraz (za to wieloczłonowy) namalowany metodą tradycyjną.  Na tle stonowanych i szarych odbitek trotuarów uderza dynamiką, barwą.

Zapraszamy na wystawę, będzie ją można zwiedzać do 23 marca  2017 roku.