22 lutego 2019 r. (piątek) o godz. 17.00 nastąpi otwarcie kolejnej wystawy z cyklu „W kręgu twórców Złotego Grona” pt. Kajetan Sosnowski (1913-1987), która realizowana  jest przy współudziale Galerii Beta16 w Warszawie (relacja z wernisażu w TVP3 Gorzów Wlkp.)

Ekspozycja jest próbą pokazania dorobku artystycznego Kajetana Sosnowskiego –  zwanego także niekwestionowanym klasykiem nowoczesności – poprzez wybrane dzieła podejmujące problematykę przestrzeni.  Począwszy od mało znanych wczesnych prac z cyklu Erotyki z lat 50., po formy przestrzenne zrekonstruowane współcześnie z pozostawionych przez artystę projektów. Wystawa prezentowana będzie w ramach  Galerii Nowy Wiek i towarzyszy jej katalog.

Kajetan Sosnowski (ur. 1913 Wilno – zm. 1987 Warszawa). W latach 1934-1939 studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych u Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego, zarobkując równocześnie na życie jako nauczyciel i ilustrator książkowy. Po II wojnie światowej włączył się aktywnie w organizację polskiego życia artystycznego, m.in. w 1945 roku współtworzył łódzki oddział ZPAP, był kierownikiem artystycznym „Kuźnicy” (1947-1949), a także należał do założycieli warszawskiej Grupy 55 i Galerii Krzywe Koło (1955). Aktywnie uczestniczył w laboratoryjnych imprezach lat 60. i 70. XX wieku, m.in. I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965) oraz Spotkaniach Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach i Darłówku; w roku 1972 zainicjował powstanie Galerii 72 w Chełmie Lubelskim.  Brał udział w II,  IV, V i VII edycji Wystaw i Sympozjów Złotego Grona w latach 1965,  1969, 1971 i 1975. Uprawiał malarstwo, rysunek, rzeźbę oraz instalację artystyczną.

W roku 1976 został zaproszony przez dr. Jana Muszyńskiego (1932-2017), ówczesnego dyrektora Muzeum Ziemi Lubuskiej, do stworzenia stałej Galerii Autorskiej. Jego Wieża asymetryczna została zainstalowana w bocznej klatce schodowej budynku muzealnego. To jedna z nielicznych zachowanych „struktur asymetrycznych” artysty. Tworzy ją układ 15 brył geometrycznych ustawionych względem siebie z matematyczną precyzją, osiągający wysokość trzech pięter budynku – od parteru po dach. Każdy z nadbudowanych kolejno elementów, osadzonych na wspólnej osi, został nieco przesunięty w stosunku do poprzedniego. W efekcie daje to wrażenie płynnego ruchu i optycznej harmonii.

Aktualnie w zbiorach muzeum znajduje się 15 prac Kajetana Sosnowskiego, począwszy od wczesnych prac z cykli Pamiętnik liryczny i Erotyki , poprzez późniejsze ascetyczne „obrazy puste”, po dzieła inspirowane naukami ścisłymi, studiami nad zjawiskami barwnymi i świetlnymi.  Istotną część kolekcji stanowią późniejsze „obrazy szyte”, wynikające z intelektualnych rozważań i matematycznych podziałów. Wśród nich kompozycje z cyklów: Katalipomena, Układy równowartościowe, Interwencje oraz Obrazy czarne z lat 80. poświęcone istotnym wydarzeniom społeczno-politycznym tego czasu.

Tytuły prac od lewej:

  1.  Nocna rozmowa z cyklu Pamiętnik liryczny, 1956, olej na płótnie, 133 x 102 cm
  2. Erotyk diabelski z cyklu Erotyki, 1958, olejna płótnie
  3. Relief z cyklu Układy równowartościowe, 1979, olej na płótnie, drewno, 54 x 54 cm
  4. Układy równowartościowe, 1979, tkanina zszywana, 130×130 cm
  5. Obraz szyty z cyklu Interwencje, 1980-83, bawełna, 116 x 73 cm
  6.  Obraz szyty z cyklu Interwencje, 1981-83, bawełna barwiona, 90 x 90 cm
  7. Obraz szary z cyklu Interwencje, 1981, płótno lniane, 81 x 65 cm
  8. Wieża asymetryczna, 1976,
  9. Wieża asymetryczna, montaż obiektu 1976, fot. Czesław Łuniewicz

Na slajderze: Księżyc z cyklu Pamiętnik liryczny, 1955, olej na płótnie, 80 x 59 cm

Kuratorzy wystawy:
Cezary Ślaziński, Leszek Kania

Termin wystawy:
23 II – 31 III 2019

Organizatorzy wydarzenia:

Opieka medialna: