22 lutego 2019 r. (piątek) o godz. 17.00 nastąpi otwarcie kolejnej wystawy z cyklu “W kręgu twórców Złotego Grona” pt. Kajetan Sosnowski (1913-1987), która realizowana jest przy współudziale Galerii Beta16 w Warszawie (relacja z wernisażu w TVP3 Gorzów Wlkp.)
Ekspozycja jest próbą pokazania dorobku artystycznego Kajetana Sosnowskiego – zwanego także niekwestionowanym klasykiem nowoczesności – poprzez wybrane dzieła podejmujące problematykę przestrzeni. Począwszy od mało znanych wczesnych prac z cyklu Erotyki z lat 50., po formy przestrzenne zrekonstruowane współcześnie z pozostawionych przez artystę projektów. Wystawa prezentowana będzie w ramach Galerii Nowy Wiek i towarzyszy jej katalog.
Kajetan Sosnowski (ur. 1913 Wilno – zm. 1987 Warszawa). W latach 1934-1939 studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych u Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego, zarobkując równocześnie na życie jako nauczyciel i ilustrator książkowy. Po II wojnie światowej włączył się aktywnie w organizację polskiego życia artystycznego, m.in. w 1945 roku współtworzył łódzki oddział ZPAP, był kierownikiem artystycznym “Kuźnicy” (1947-1949), a także należał do założycieli warszawskiej Grupy 55 i Galerii Krzywe Koło (1955). Aktywnie uczestniczył w laboratoryjnych imprezach lat 60. i 70. XX wieku, m.in. I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965) oraz Spotkaniach Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach i Darłówku; w roku 1972 zainicjował powstanie Galerii 72 w Chełmie Lubelskim. Brał udział w II, IV, V i VII edycji Wystaw i Sympozjów Złotego Grona w latach 1965, 1969, 1971 i 1975. Uprawiał malarstwo, rysunek, rzeźbę oraz instalację artystyczną.
W roku 1976 został zaproszony przez dr. Jana Muszyńskiego (1932-2017), ówczesnego dyrektora Muzeum Ziemi Lubuskiej, do stworzenia stałej Galerii Autorskiej. Jego Wieża asymetryczna została zainstalowana w bocznej klatce schodowej budynku muzealnego. To jedna z nielicznych zachowanych „struktur asymetrycznych” artysty. Tworzy ją układ 15 brył geometrycznych ustawionych względem siebie z matematyczną precyzją, osiągający wysokość trzech pięter budynku – od parteru po dach. Każdy z nadbudowanych kolejno elementów, osadzonych na wspólnej osi, został nieco przesunięty w stosunku do poprzedniego. W efekcie daje to wrażenie płynnego ruchu i optycznej harmonii.
Aktualnie w zbiorach muzeum znajduje się 15 prac Kajetana Sosnowskiego, począwszy od wczesnych prac z cykli Pamiętnik liryczny i Erotyki , poprzez późniejsze ascetyczne „obrazy puste”, po dzieła inspirowane naukami ścisłymi, studiami nad zjawiskami barwnymi i świetlnymi. Istotną część kolekcji stanowią późniejsze „obrazy szyte”, wynikające z intelektualnych rozważań i matematycznych podziałów. Wśród nich kompozycje z cyklów: Katalipomena, Układy równowartościowe, Interwencje oraz Obrazy czarne z lat 80. poświęcone istotnym wydarzeniom społeczno-politycznym tego czasu.
Tytuły prac od lewej:
- Nocna rozmowa z cyklu Pamiętnik liryczny, 1956, olej na płótnie, 133 x 102 cm
- Erotyk diabelski z cyklu Erotyki, 1958, olejna płótnie
- Relief z cyklu Układy równowartościowe, 1979, olej na płótnie, drewno, 54 x 54 cm
- Układy równowartościowe, 1979, tkanina zszywana, 130×130 cm
- Obraz szyty z cyklu Interwencje, 1980-83, bawełna, 116 x 73 cm
- Obraz szyty z cyklu Interwencje, 1981-83, bawełna barwiona, 90 x 90 cm
- Obraz szary z cyklu Interwencje, 1981, płótno lniane, 81 x 65 cm
- Wieża asymetryczna, 1976,
- Wieża asymetryczna, montaż obiektu 1976, fot. Czesław Łuniewicz
Na slajderze: Księżyc z cyklu Pamiętnik liryczny, 1955, olej na płótnie, 80 x 59 cm
Kuratorzy wystawy:
Cezary Ślaziński, Leszek Kania
Termin wystawy:
23 II – 31 III 2019
Organizatorzy wydarzenia:
Opieka medialna: