Będę miał ogromną frajdę cieszyć się tym, co zostało zrobione

Dziś w samo południe nastąpiło wręczenie nominacji  Leszkowi Kani na funkcję dyrektora Muzeum Ziemi Lubuskiej na lata 2020-2024. Uroczystość odbyła się w Sali Zegarowej MZL, a uczestniczyli w niej: Łukasz Porycki – wicemarszałek Województwa Lubuskiego ,  Tatiana Janiak – wicedyrektor Departamentu Infrastruktury Społecznej oraz muzealnicy. Przekazując dokument powołania, Łukasz Porycki podkreślił, że procedura odbyła się z pominięciem drogi konkursowej. Dotychczasowa praca dyrektora jest bowiem bardzo dobrze oceniana, szczególnie w kontekście prowadzenia sztandarowej inwestycji jaką jest rozbudowy i modernizacji muzeum. Kandydaturę pozytywnie zaopiniował także Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński oraz Stowarzyszenie Muzealników Polskich.

Dziękując za nominację Leszek Kania powiedział m.in. – Będę miał ogromną frajdę cieszyć się tym, co zostało zrobione, gdyż jest to ukoronowanie mojej kariery zawodowej. Na zakończenie spotkania nastąpiło oprowadzenie gości po nowej inwestycji.

Przypomnijmy najważniejsze wydarzenia w Muzeum Ziemi Lubuskiej podczas trwania pierwszej kadencji dyrektora Leszka Kani.

  • W kwietniu 2016 roku z okazji jubileuszu 125. rocznicy powstania Dziewczynki ze słonecznikami Olgi Boznańskiej – jednego z najcenniejszych obrazów znajdujących się w zbiorach muzeum – zorganizowano w ramach cyklu Arcydzieła polskiego malarstwa pokaz innych prac artystki wypożyczonych z Muzeum Narodowego w Szczecinie oraz Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu. Ogłoszony też został ogólnopolski konkurs na sobowtóra dziewczynki sportretowanej przez artystkę, który spotkał się z dużym zainteresowaniem publiczności i krajowych mediów.
  • Kolejną ekspozycją w tym cyklu była zrealizowana w 2017 roku wystawa dzieł Jacka Malczewskiego z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie. Był to pierwszy w Zielonej Górze, historyczny pokaz prac czołowego polskiego malarza. Prezentacja 33 obrazów okazała się niezwykłym sukcesem frekwencyjnym. W czasie ośmiu tygodni trwania wystawy odwiedziło ją ponad 6000 widzów.
  • Kontynuacją owocnej współpracy z krakowskim muzeum stała się wystawa Kobieta w malarstwie polskim XX wieku. Obejmowała ona kilkadziesiąt prac wybitnych polskich malarzy, m.in. A. Karpińskiego, W. Weissa, Z. Pronaszki, a także J. Nowosielskiego czy R. Bujnowskiego.
  • Ważnym aspektem aktywności Muzeum były wystawy z zakresu sztuki najnowszej. Odbyły się one w ramach funkcjonującej od 2001 roku Galerii Nowy Wiek. Stale obecne w programie Muzeum Ziemi Lubuskiej były wystawy dotyczące tożsamości regionalnej.
  • Szczególną popularnością cieszyły się tworzone przy współudziale mieszkańców miasta ekspozycje z cyklu My Zielonogórzanie, nasz lubuski dom. Wspomnieć należy wystawy takie, jak: Portret zielonogórzan (2015), „A dookoła obcy świat…” – pierwsze powojenne lata na Ziemi Lubuskiej (2016), 100 lat kościoła pw. Najświętszego Zbawiciela (2017), Włodzimierz Kwaśniewicz w 70. rocznicę urodzin (2017), 95 lat Polskiego Związku Łowieckiego (2018), Lubuskie Lato Filmowe w obiektywie Tomasza Gawałkiewicza (2018), Hegemonia ZASTALU w Zielonej Górze. Dzieje Zaodrzańskich Zakładów Przemysłu Metalowego ZASTAL 1946-1991 (2019), Dawne zielonogórskie atelier fotograficzne (1858-1945) (2019).
  • Z okazji zbliżającej się 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości otwarta została wystawa W drodze do niepodległości. Kanadyjski przystanek – obóz Kościuszko w Niagara-on-the-Lake (1917-1919). Ekspozycja została stworzona przy współpracy i sfinansowana przez Stowarzyszenia Weteranów Armii Polskiej w Ameryce/Polish Army Veterans Association in America, Nowy Jork. Była prezentowana w wielu miastach Polski, m.in. w Warszawie – Akademia Sztuki Wojennej, Łódź – Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego oraz w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
  • Istotnym elementem aktywności muzeum jest współpraca zagraniczna. Od roku 2015 realizowany jest wspólnie z Fundacją Księcia Pücklera w Bad Muskau cykl Topografia polskiej sztuki współczesnej. Dotychczas odbyło się pięć wystaw, m.in. indywidualne pokazy twórczości prof. Aleksandry Mańczak, prof. Piotra C. Kowalskiego oraz pedagogów związanych z Instytutem Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego, a także zbiorowa prezentacja prac pejzażowych 16 polskich artystów współczesnych ze zbiorów zielonogórskiego muzeum (m.in. T. Dominika, J. Szancenbacha, J. Tarasina).
  • Jako autorski pomysł Leszka Kani od pięciu lat realizowane są w cyklu Jazzujące Muzeum spotkania muzyczno-plastyczne połączone z recitalami wybitnych polskich pianistów, wokalistów i bandów jazzowych oraz prezentacją znaczących dzieł ze zbiorów Muzeum Ziemi Lubuskiej. Wystąpili czołowi polscy jazzmani starszego pokolenia – m.in. Lora Szafran, Włodzimierz Nahorny, Adam Makowicz, Artur Dutkiewicz, a także młodzi: Piotr „Pianohooligan” Orzechowski, Sławek Jaskułke, Dominik Wania.

Leszek Kania, ur. 1956, absolwent Wydziału Pedagogicznego WSP w Zielonej Górze. W latach 1979-1981 związany z Biurem Wystaw Artystycznych w Zielonej Górze. Od stycznia 1982 pracuje w Muzeum Ziemi Lubuskiej, kolejno na stanowisku asystenta, adiunkta, kustosza w Dziale Sztuki Współczesnej (kierownik działu w latach 1988-1996); od 1997 do 2015 roku pełnił obowiązki zastępcy dyrektora Muzeum. W maju 2015 roku został dyrektorem Muzeum wyłonionym w drodze konkursu. Od roku 2001 prowadzi Galerię NOWY WIEK. Kurator i współorganizator szeregu wystaw muzealnych m.in. Plastyczne narracje (1994), 90/90 z okazji Jubileuszu 90-lecia Muzeum w Zielonej Górze, Kolekcja Złotego Grona oraz prezentacji monograficznych m.in. Jana Berdyszaka, Tadeusza Dominika, Jerzego Nowosielskiego, a także ekspozycji organizowanych ze zbiorów Muzeum Ziemi Lubuskiej w Polsce i zagranicą, m.in. Polish Modern Art, New Delhi 1988; Współczesna Grafika Polska, Kraljevo 1989, Od Heimatmuseum do Muzeum Ziemi Lubuskiej, Kőnigswinter 2005. Uczestnik ogólnopolskich konferencji dotyczących zbiorów i kolekcji  sztuki współczesnej na terenie Ziem Zachodnich.

Publikuje teksty dotyczące plastyki współczesnej w periodykach lokalnych i ogólnopolskich (m.in. Art & Busines, Exit, Format, Magazyn Sztuki). Redaktor, współautor katalogów i książek poświęconym twórczości artystów zielonogórskim m.in. Józefa Burlewicza (2001; 2018), Klema Felchnerowskiego (2005), Mariana Szpakowskiego (2003), Hilarego Gwizdaly (2016). Autor wielu opracowań dotyczących historii plastyki lubuskiej i zbiorów sztuki współczesnej w zielonogórskim muzeum. Członek kapituły ekspertów Lubuskiej Zachęty Sztuki Współczesnej w Zielonej Górze. Wieloletni Przewodniczący Komisji ds. Realizacji Form Przestrzennych przy Prezydencie Miasta Zielona Góra. Od blisko dwudziestu lat przewodniczący jury eliminacji Olimpiady Artystycznej – sekcji historii sztuki, członek Lubuskiego Oddziału Stowarzyszenia Muzealników Polskich i Towarzystwa Opieki nad Zabytkami.