W konferencji, która odbyła się 28.10.2024 r., uczestniczyli m.in. przedstawiciele instytucji kultury z regionu: muzeów, galerii, domów kultury. – Na co dzień pracujemy z social mediami, dlatego dobrze zobaczyć pracę osób związanych z innymi placówkami w kraju. To było bardzo ciekawe i spojrzenie, i wsparcie dla naszej codziennej pracy – mówiła Weronika Dura, z Domu Kultury w Nowej Soli, jedna z uczestniczek konferencji.
Pierwszy z prelegentów dr hab. Szymon Ossowski, prof. UAM, wymienił dwa ważne elementy w pracy osób reprezentujących ośrodki kultury: autentyczność i szczerość w wypowiedzi oraz dostosowanie przekazu do odbiorców. – Należy pamiętać, że odbiorcami komunikatu są często osoby nieznające tak dobrze tematyki, jaką chcemy przekazać. Dlatego nasz przekaz powinien być prosty i jasny – mówił prof. Szymon Ossowski. Zwrócił także uwagę na umiejętne dobieranie partnerów czy sponsorów, bo niektóre firmy mogą nie być dobrze postrzegane społecznie, co może wywołać niepotrzebne kontrowersje i dyskusje w mediach społecznościowych.
Anna Kowalów, rzeczniczka prasowa Muzeum Narodowego we Wrocławiu opowiedziała o identyfikacji wizualnej Muzeum oraz strategii publikacji treści na Facebooku i Instagramie. Zwróciła uwagę, że estetyczne i oryginalne zdjęcia mogą generować znaczące zasięgi i reakcje odbiorców. Podkreśliła również znaczenie planowania działań, aby komunikacja nie była przypadkowa, lecz oparta na konkretnym planie.
Gabriela Trepanowska, historyczka sztuki i twórczyni popularnego profilu „Dziewczyna z obrazem” zachęcała do współpracy z twórcami internetowymi. Wskazała na znaczenie przemyślanej komunikacji oraz dostosowywania działań promocyjnych do oczekiwań instytucji. Zauważyła, że taka współpraca przynosi korzyści zarówno instytucjom, zwiększając ich zasięg, jak i twórcom, którzy mają szansę na rozwój.
Do tworzenia krótkich filmików promujących wystawy zachęcał dr Paweł Napierała, konserwator i kustosz z Muzeum Narodowego w Poznaniu. Emocjonujące relacje z przygotowania i wystawy „Idę w świat i trwam”, na której zaprezentowano obrazy Jacka Malczewskiego, z Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki, której dr Paweł Napierała był kuratorem, w połączeniu z ciekawą aranżacją i pomysłami na promocję spowodowały, że wystawę Poznaniu odwiedziło niemal 100 tysięcy osób.
Na zakończenie z barwną i dynamiczną prezentacją wystąpił dr Marek Zadłużny, założyciel szkoły tańca Physical Arthouse. Również i on podkreślił, że użycie prostego języka w komunikacji jest kluczowe dla skutecznego dotarcia do szerokiej publiczności. Placówkom kultury, które nie dysponują wielkimi budżetami na reklamę dr Zadłużny radził, by korzystały z dostępnych narzędzi do promocji w Internecie: – Promocja nieodpłatna może być równie skuteczna, a duże nakłady finansowe nie są konieczne. W dobie dostępnych darmowych narzędzi do tworzenia materiałów audiowizualnych łatwiej o efektywną promocję swoich działań.
Konferencja wzbudziła duże zainteresowanie wśród pracowników instytucji kultury. Była też doskonałą okazją do integracji oraz wymiany doświadczeń. Dlatego organizatorzy zastanawiają się nad jej kolejną edycją w przyszłym roku.
Wydarzenie nie mogłoby się odbyć, gdyby nie wsparcie finansowe ze strony Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego oraz Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Ziemi Lubuskiej.