Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Menu
Wystawy
Lata 20., lata 30. ART DÉCO i obraz „Piękna Rafaela” Tamary Łempickiej

Lata 20., lata 30. ART DÉCO i obraz „Piękna Rafaela” Tamary Łempickiej

wystawa, recital i pokaz mody z epoki, w Muzeum Ziemi Lubuskiej

Kolekcja ART DÉCO ze zbiorów Muzeum Mazowieckiego w Płocku

Partner wydarzenia: Muzeum Narodowe w Lublinie

Podczas gdy świat cieszył się z zakończenia Wielkiej Wojny, a Polska z niepodległości odzyskanej po 123 latach niewoli, na salonach pobrzmiewały fokstrot i charleston, zaś rosyjski balet Sergieja Diagilewa podbijał światowe sceny lansując nowoczesne stroje, które stały się przyczynkiem do modowej rewolucji. W pracowniach artystów powstawały nowe awangardowe kierunki w sztuce, a wśród nich ostatni wielki styl historyczny – art déco.

Szalone lata 20. XX w. to tętniące życiem, gwarne i świecące blaskiem neonów miasta, w których nocą z klubów pobrzmiewał sensualny jazz, a za dnia wyzwolone chłopczyce w skąpych sukienkach przemierzały ulice, mknąc automobilami na wyścigi konne lub turniej tenisa. Okres między-wojenny to również zmieniający się pejzaż miast (Katowice, Gdynia), w których powstawały kolejne modernistyczne budowle, a szczyty wysokościowców przebijały połacie nieba. To w końcu Międzynarodowa Wystawa Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa zorganizowana w Paryżu w 1925 roku, która okazała się triumfem awangardy i ukoronowaniem stylu, nazwanego  w  latach 60. od tytułu wystawy (des  arts décoratifs ) – art  déco.

Małgorzata Szadkowska

Art déco objawił się zamiłowaniem do figur geometrycznych, syntetycznych form, miękkich łuków, gładkich, błyszczących powierzchni. Garściami czerpał z ornamentyki i dekoracyjności secesji. Przyglądał się jej roślinnym i zwierzęcym motywom, wybujałym, i wijącym się organicznym liniom i chciał je uporządkować.

Stał się stylem totalnym. Objął wszystkie obszary działalności artystycznej i sztuki użytkowej. Urzekł i pociągnął ku nowej estetyce malarzy, rzeźbiarzy, projektantów mebli, ubrań, ozdób, opakowań, pojazdów, nawet urządzeń domowych i kuchennych. Świat zachwycały bogate kolekcje zagranicznych i  polskich hut: Niemen, Zawiercie, Krosno, ceramiczne figurki Rosenthala i cieszące się popularnością nie tylko w Polsce wyroby z Ćmielowa.

Malarstwo zdominowały prace awangardowych polskich artystów: Zbigniewa Pronaszki, Stanisława Witkacego i Leona Chwistka. Obraz Zofii Stryjeńskiej stał się ilustracją plakatu reklamującego polski pawilon na wystawie paryskiej sztuki w 1925 roku. Wystawa była sukcesem polskich artystów, których prace wyróżniono ponad setką nagród. Jednak Ikoną malarstwa została Tamara Łempicka, autorka słynnego „Autoportretu w zielonym Bugatti” oraz uznawanego za najsłynniejszy akt kobiecy z XX w obrazu „Piękna Rafaela”. I to właśnie ten obraz będziemy mogli zobaczyć na wystawie art déco w Muzeum Ziemi Lubuskiej.

Styl art déco po II wojnie światowej stracił blask, wydawał się przestarzały. O art déco przypomniano sobie podczas paryskiej wystawy w 1968 roku. To prawdopodobnie wtedy, po raz pierwszy, nadano mu nazwę, od nazwy paryskiej wystawy w 1925 roku „l’Exposition internationale des Arts décoratifs et industriels modernes. Do dzisiaj, we wzornictwie użytkowym i sztuce obserwujemy liczne nawiązania do tej wyjątkowej estetyki międzywojennej.

Igor Moryé

Wernisaż odbędzie się w środę, 9 kwietnia 2025 o godz. 17.00 w gmachu Muzeum, al. Niepodległości 15.

Wydarzenie uświetni recital grupy Retro Lubuskie, która wykona najpiękniejsze piosenki tamtych lat. Usłyszymy swing, jazz i niezapomniane melodie. Zobaczymy także pokaz mody i zjawiskowe kreacje zdobione migoczącymi cekinami, piórami, jedwabiami i perłami.

Kuratorka wystawy: Małgorzata Szadkowska

Współpraca: Justyna Lubas-Wałęcka, dr Longin Dzieżyc

Wystawa czynna do 6 września 2025