27 marca 2019 r. o godz. 16.00 zapraszamy na kolejną odsłonę cyklu Studium Wiedzy i Sztuce i Historii. Spotkanie odbywać się będzie m.in. w przestrzeniach Galerii Nowy Wiek, gdzie obecnie prezentowana jest wystawa twórczości Kajetana Sosnowskiego (1913-1987). Postać wybitnego twórcy i jego dokonania artystyczne przedstawi Leszek Kania, jeden ze współkuratorów ekspozycji.
Kajetan Sosnowski – zwany przez krytykę niekwestionowanym klasykiem nowoczesności – uprawiał malarstwo, rysunek, rzeźbę oraz instalację artystyczną.
W latach 1934-1939 studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych u Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego, zarobkując równocześnie na życie jako nauczyciel i ilustrator książkowy. Po II wojnie światowej włączył się aktywnie w organizację polskiego życia artystycznego, m.in. w 1945 roku współtworzył łódzki oddział ZPAP, był kierownikiem artystycznym „Kuźnicy” (1947-1949), a także należał do założycieli warszawskiej Grupy 55 i Galerii Krzywe Koło (1955). Aktywnie uczestniczył w laboratoryjnych imprezach lat 60. i 70. XX wieku, m.in. I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965) oraz Spotkaniach Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach i Darłówku; w roku 1972 zainicjował powstanie Galerii 72 w Chełmie Lubelskim. Brał udział w II, IV, V i VII edycji Wystaw i Sympozjów Złotego Grona w latach 1965, 1969, 1971 i 1975.
W roku 1976 został zaproszony przez dr. Jana Muszyńskiego (1932-2017), ówczesnego dyrektora Muzeum Ziemi Lubuskiej, do stworzenia stałej Galerii Autorskiej. Jego Wieża asymetryczna została zainstalowana w bocznej klatce schodowej budynku muzealnego. To jedna z nielicznych zachowanych „struktur asymetrycznych” artysty. Tworzy ją układ 15 brył geometrycznych ustawionych względem siebie z matematyczną precyzją, osiągający wysokość trzech pięter budynku – od parteru po dach. Każdy z nadbudowanych kolejno elementów, osadzonych na wspólnej osi, został nieco przesunięty w stosunku do poprzedniego. W efekcie daje to wrażenie płynnego ruchu i optycznej harmonii.
Aktualnie w zbiorach muzeum znajduje się 15 prac Kajetana Sosnowskiego, począwszy od wczesnych prac z cykli Pamiętnik liryczny i Erotyki , poprzez późniejsze ascetyczne „obrazy puste”, po dzieła inspirowane naukami ścisłymi, studiami nad zjawiskami barwnymi i świetlnymi. Istotną część kolekcji stanowią późniejsze „obrazy szyte”, wynikające z intelektualnych rozważań i matematycznych podziałów. Wśród nich kompozycje z cyklów: Katalipomena, Układy równowartościowe, Interwencje oraz Obrazy czarne z lat 80. poświęcone istotnym wydarzeniom społeczno-politycznym tego czasu.
Wieża asymetryczna umieszczona w bocznej klatce schodowej naszego muzeum, stała się punktem wyjścia do rozważań o twórczości Kajetana Sosnowskiego (1913-1987) – artysty, którego wystawa jest aktualnie prezentowana w przestrzeniach Galerii Nowy Wiek. Prowadzący spotkanie Leszek Kania przypomniał, jakie okoliczności sprawiły, że obiekt znalazł się w tym właśnie miejscu, dokonał także interpretacji dzieła odnosząc się fascynacji twórcy naukami biologicznymi.
Kolejnym etapem środowego Studium Wiedzy o Sztuce i Historii było przejście do sal, gdzie zgromadzone zostały prace artysty. Tam prelegent przedstawił sylwetkę twórcy, jego pierwsze próby artystyczne, ale także opowiedział o różnorodnych talentach K. Sosnowskiego, predestynujących go do znacznych osiągnięć nie tylko na polu sztuki. Następnie szczegółowo zostały omówione poszczególne fazy twórczości – począwszy od obrazów traktujących kolor bardzo płasko, przez prace będące poszukiwaniem przestrzeni przy użyciu barwy, aż po obiekty działające samą formą, gdzie kolor stał się elementem wtórnym. Zainteresowanie wzbudziły opowieści o próbach artysty w zakresie posługiwania się specyficznymi odczynnikami chemicznymi, sprawiającymi zmianę barw na obrazach w zależności od wilgotności pomieszczenia. Niestety prac nie udało się pokazać na wystawie i nie można było zaprezentować naocznie tych dokonań.
Twórczość Kajetana Sosnowskiego z roku na rok jest coraz bardziej doceniana, oznaką tego są wysokie notowania rankingowe jego prac. Zielonogórskie muzeum, mające w swojej kolekcji blisko 15 prac artysty, jest bodaj jedyną instytucją mogącą pochwalić się tak bogatym zbiorem.