Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Aktualności
Konferencja „Upowszechnienie kultury i sztuki w mediach społecznościowych”

W konferencji, która odbyła się 28.10.2024 r., uczestniczyli m.in. przedstawiciele instytucji kultury z regionu: muzeów, galerii, domów kultury. – Na co dzień pracujemy z social mediami, dlatego dobrze zobaczyć pracę osób związanych z innymi placówkami w kraju. To było bardzo ciekawe i spojrzenie, i wsparcie dla naszej codziennej pracy – mówiła Weronika Dura, z Domu Kultury w Nowej Soli, jedna z uczestniczek konferencji.

Pierwszy z prelegentów dr hab. Szymon Ossowski, prof. UAM, wymienił dwa ważne elementy w pracy osób reprezentujących ośrodki kultury: autentyczność i szczerość w wypowiedzi oraz dostosowanie przekazu do odbiorców. – Należy pamiętać, że odbiorcami komunikatu są często osoby nieznające tak dobrze tematyki, jaką chcemy przekazać. Dlatego nasz przekaz powinien być prosty i jasny – mówił prof. Szymon Ossowski. Zwrócił także uwagę na umiejętne dobieranie partnerów czy sponsorów, bo niektóre firmy mogą nie być dobrze postrzegane społecznie, co może wywołać niepotrzebne kontrowersje i dyskusje w mediach społecznościowych.

Anna Kowalów, rzeczniczka prasowa Muzeum Narodowego we Wrocławiu opowiedziała o identyfikacji wizualnej Muzeum oraz strategii publikacji treści na Facebooku i Instagramie. Zwróciła uwagę, że estetyczne i oryginalne zdjęcia mogą generować znaczące zasięgi i reakcje odbiorców. Podkreśliła również znaczenie planowania działań, aby komunikacja nie była przypadkowa, lecz oparta na konkretnym planie.

Gabriela Trepanowska, historyczka sztuki i twórczyni popularnego profilu „Dziewczyna z obrazem” zachęcała do współpracy z twórcami internetowymi. Wskazała na znaczenie przemyślanej komunikacji oraz dostosowywania działań promocyjnych do oczekiwań instytucji. Zauważyła, że taka współpraca przynosi korzyści zarówno instytucjom, zwiększając ich zasięg, jak i twórcom, którzy mają szansę na rozwój.

Do tworzenia krótkich filmików promujących wystawy zachęcał dr Paweł Napierała, konserwator i kustosz z Muzeum Narodowego w Poznaniu. Emocjonujące relacje z przygotowania i wystawy „Idę w świat i trwam”, na której zaprezentowano obrazy Jacka Malczewskiego, z Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki, której dr Paweł Napierała był kuratorem, w połączeniu z ciekawą aranżacją i pomysłami na promocję spowodowały, że wystawę Poznaniu odwiedziło niemal 100 tysięcy osób.

Na zakończenie z barwną i dynamiczną prezentacją wystąpił dr Marek Zadłużny, założyciel szkoły tańca Physical Arthouse. Również i on podkreślił, że użycie prostego języka w komunikacji jest kluczowe dla skutecznego dotarcia do szerokiej publiczności. Placówkom kultury, które nie dysponują wielkimi budżetami na reklamę dr Zadłużny radził, by korzystały z dostępnych narzędzi do promocji w Internecie: – Promocja nieodpłatna może być równie skuteczna, a duże nakłady finansowe nie są konieczne. W dobie dostępnych darmowych narzędzi do tworzenia materiałów audiowizualnych łatwiej o efektywną promocję swoich działań.

Konferencja wzbudziła duże zainteresowanie wśród pracowników instytucji kultury. Była też doskonałą okazją do integracji oraz wymiany doświadczeń. Dlatego organizatorzy zastanawiają się nad jej kolejną edycją w przyszłym roku.

Wydarzenie nie mogłoby się odbyć, gdyby nie wsparcie finansowe ze strony Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego oraz Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Ziemi Lubuskiej.