Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.
Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny....
Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.
Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.
Spotkanie z autorami (Dorotą Angutek, Arturem Kinalem, Jerzym Leszkowicz-Baczyńskim, Magdaleną Pokrzyńską i Agnieszką Urbaniak) odbyło się w Sali Witrażowej zielonogórskiego Muzeum. – Miejsce to nie jest przypadkowe – przypomniał dyrektor MZL Leszek Kania. – Znajduje się w nim wiele obiektów odnoszących się do motywów winiarskich funkcjonujących przez wieki w przestrzeni sakralnej i kulturalnej człowieka. Tu prezentowana była, powstała 1959 roku pierwsza polska ekspozycja winiarska, w kolejnych latach zamontowany został wielki witraż Marii Powalisz-Bardońskiej “Winobranie”, mający swoje inspiracje w bordiurze Drzwi Gnieźnieńskich. Ich kopia została umieszczona została tuż obok. Obecnie natomiast prezentowane są akwarele Jerzego Fedry odnoszące się do anegdot i tradycji winiarskiej miasta.
Rozmowę z autorami publikacji moderowała prof. dr hab. Małgorzata Mikołajczak. Jako pierwsze padły pytania o inspiracje, o koncepcję ułożenia i przede wszystkim o to, na czy polega nowatorstwo tej książki. Jak się okazało motywem wiodącym było badanie zjawisk społecznych i kulturowych pod kątem myślowego i działaniowego zaangażowania uczestników w zjawisku jakim jest winobranie. Innym ciekawym aspektem, który poruszono w trakcie dyskusji okazało się wzrastanie kultu św. Urbana i jego zaskakującego przemieszaniu z symboliką bachiczną. W drugiej części spotkania o głos upomniała się publiczność.
Jednym z ciekawszych było pytanie o to, co stało się zaczynem rewitalizacji upraw winorośli po upadku Lubuskiej Wytwórni Win. Tu w dyskusję włączył się z widowni Przemysław Karwowski, człowiek wiedzący niemal wszystko o historii winiarstwa na tym terenie. Według niego złożyło się na to kilka nachodzących na siebie zjawisk: zaangażowanie byłej prezydent miasta – Bożenny Ronowicz, seria artykułów red. Eugeniusza Kurzawy o potrzebie zakładania winnic, a nawet plotka mówiąca o wykupie ceglanego wzgórza przez Niemców. Z kolei Jerzy Leszkowicz-Baczyński zaakcentował rolę zmiany ustrojowej, jaka dokonała się w 1989 roku w Polsce. Na zakończenie okazało się, że autorzy nie ustrzegli się kilku omyłek, które wyłuskał w tym gęstym tekście oczywiście… Przemysław Karwowski.