Wina znakowano od starożytności. O miejscu wytworzenia wina świadczyły już pieczęcie na greckich amforach. Wytwarzanie etykiet jakie znamy dziś rozpoczęło się w XVIII wieku. Papierowe etykiety stały się powszechne w XIX wieku, dzięki upowszechnieniu litografii. Obecnie, etykiety win produkowanych w Unii Europejskiej muszą obowiązkowo zawierać istotne informacje, w tym przynajmniej: miejsce wytworzenia, objętość, zawartość alkoholu oraz alergenów. W przypadku win musujących ich producent obowiązany jest do podania na etykiecie stopnia wytrawności. Do nieobowiązkowych danych umieszczanych przez producentów win należą m.in.: oznaczenie rocznika i szczepu winorośli, informacje o zdobytych medalach i wyróżnieniach, nazwa posiadłości.
Etykieta jest pierwszą informacją o tym produkcie, z jaką na ogół spotyka się jego przeciętny konsument. Ma ona charakter zarówno informacyjny, estetyczny, jak i reklamowy. Potrafi być też małym dziełem sztuki. Przykładem może być słynne wino Château Mouton Rotschild, dla którego etykiety projektowali m.in.: Pablo Picasso, Marc Chagall i Andy Warhol.
Na wystawie zaprezentowano głównie etykiety winiarzy lubuskich. Ewolucję tych miniaturowych prac plastycznych będzie można poznać dzięki prezentacji etykiet opatrujący butelki: przedwojennych zielonogórskich winiaków i win musujących, win produkowanych przez Lubuską Wytwórnię Win w Zielonej Górze i win francuskich powstałych w latach 60-90 ubiegłego wieku.
Tekst i kuratorzy: dr Arkadiusz Cincio, Tomasz Kowalski
Wystawa potrwa do 15 października.
Uczyń klienta bohaterem twojej historii – z dziejów zielonogórskich reklam