Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Wystawy
Etykieta wizytówką wina

Wina znakowano od starożytności. O miejscu wytworzenia wina świadczyły już pieczęcie na greckich amforach. Wytwarzanie etykiet jakie znamy dziś rozpoczęło się w XVIII wieku. Papierowe etykiety stały się powszechne w XIX wieku, dzięki upowszechnieniu litografii. Obecnie, etykiety win produkowanych w Unii Europejskiej muszą obowiązkowo zawierać istotne informacje, w tym przynajmniej: miejsce wytworzenia, objętość, zawartość alkoholu oraz alergenów. W przypadku win musujących ich producent obowiązany jest do podania na etykiecie stopnia wytrawności. Do nieobowiązkowych danych umieszczanych przez producentów win należą m.in.: oznaczenie rocznika i szczepu winorośli, informacje o zdobytych medalach i wyróżnieniach, nazwa posiadłości.

Etykieta jest pierwszą informacją o tym produkcie, z jaką na ogół spotyka się jego przeciętny konsument. Ma ona charakter zarówno informacyjny, estetyczny, jak i reklamowy. Potrafi być też małym dziełem sztuki. Przykładem może być słynne wino Château Mouton Rotschild, dla którego etykiety projektowali m.in.: Pablo Picasso, Marc Chagall i Andy Warhol.

Na wystawie  zaprezentowano głównie etykiety winiarzy lubuskich. Ewolucję tych  miniaturowych prac plastycznych będzie można poznać dzięki prezentacji etykiet opatrujący butelki: przedwojennych zielonogórskich winiaków i win musujących, win produkowanych przez Lubuską Wytwórnię Win w Zielonej Górze i win francuskich powstałych w latach 60-90 ubiegłego wieku.

Tekst i kuratorzy: dr Arkadiusz Cincio, Tomasz Kowalski

Wystawa potrwa do 15 października.

 

Przypominamy, że w tym dniu odbędą się jeszcze dwa inne wernisaże:

Uczyń klienta bohaterem twojej historii – z dziejów zielonogórskich reklam

Winnice Lubuskiej wczoraj i dziś – winnica Equus

 

Fotorelacja z otwarcia wystawy