Są to szkła śląskie wytwarzane w hucie Josephine w Szklarskiej Porębie oraz z firmy hr. Harracha z Harrachova. Spośród nich wyróżniają się tzw. Jodhpury, szkła malowane transparentną emalią, naśladujące naczynia z prowincji indyjskich Bidhri i Jodhpur.
Wystawa zaaranżowana została w Sali Zegarowej MZL. Jest to zabieg nieprzypadkowy, gdyż w tym właśnie miejscu znajduje wiele obiektów sztuki secesyjnej będących w zasobie zielonogórskiego muzeum. Tu także zwiedzający mogą podziwiać inne dzieła sztuki , których materiałem jest szkło: jak choćby “Panorama Zielonej Góry” autorstwa Marii Powalisz-Bardońskiej czy witrażowe osłony na oknach tejże samej artystki.
Podczas wernisażu, kurator wydarzenia – dr Longin Dzieżyc omawiając założenia secesji, podkreślił jej znaczenie dla rozwoju sztuki użytkowej. Przypomniał także wcześniejsze wystawy sztuki secesyjnej prezentowane w Muzeum.
Secesja to krótkotrwały, ale gwałtownie rozwijający się styl, znamionujący początek dwudziestego stulecia. Jako ważny element modernistycznych przemian objął swoim oddziaływaniem wszystkie dziedziny sztuki. Szczególną jednak rolę odegrał w tworzeniu przedmiotów użytkowych, m.in. w meblarstwie, ceramice, witrażownictwie, metaloplastyce czy jubilerstwie. Ten nowatorski styl wywarł także ogromny wpływ na sposób wytwarzania wyrobów ze szkła, zarówno w odniesieniu do ich formy, motywów zdobniczych, jak i przemian technologicznych dotyczących procesu produkcji.
Prezentacja secesyjnych zabytków jest próbą spojrzenia na bogate i interesujące dzieje szkła z szerszej perspektywy zbiorów zielonogórskiego Muzeum. Na stałych ekspozycjach pokazujemy bowiem bogaty zespół ilustrujący wielowiekowe tradycje konsumpcji wina oraz współczesne prace czołowego polskiego projektanta szkła profesora Zbigniewa Horbowego. Kolejny wyjątkowy świat szklanej materii w naszym Muzeum to galeria witraży Marii Powalisz-Bardońskiej. Na ich tle prezentujemy kolekcję secesyjnego szkła ze zbiorów Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze.
Wystawa przybliża sztukę Art Nouveau, nie tylko efektowną, ale po okresie niełaski, lubianą i cenioną. Szczególne znaczenie ma także fakt, że eksponaty, z których znaczna część jest związana z kulturą śląską, umożliwiają poznanie ważnego elementu regionalnej tradycji, jaką już od średniowiecza była produkcja szkła. Na wystawie znalazły się m.in. wyroby huty hr. Harracha z Harrachova czy Josephinenhutte, założonej w 1842 roku w Szklarskiej Porębie. Prezentujemy blisko 40 różnorodnych obiektów z wazonami, dzbanami, dzbankami, paterami, misami czy kieliszkami. Przy ich tworzeniu korzystano z różnorodnych metod formowania, obróbki, zdobienia i technik łączenia szkła z innymi materiałami, co sprawia, że te przedmioty po blisko stu latach nadal poruszają i wywołują żywe emocje. Oglądając je trzeba pamiętać, że secesyjni twórcy przenosząc nas w świat nacechowany elegancją i urodą współtworzyli nową jakość w procesie projektowania. A ich dokonania wpłynęły na współczesne kanony sztuki użytkowej.
Kurator: dr Longin Dzieżyc