Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Popiersie

Przed ronowacją

Po renowacji

Marek Przecławski, Popiersie-80, 1980

Bliska abstrakcji, plastyczna kompozycja rzeźbiarska wyobraża formy organiczne, których zasadniczym elementem jest zwielokrotniony motyw pojedynczej kobiecej piersi. Różnej wielkości piersi (uwagę zwraca duża pierś w prawym narożniku rzeźby) zdają się wydobywać bądź niknąć w dynamicznej, wielokształtnej bryle przywodzącej na myśl biust portretowy, z wyodrębnioną mniejszą formą na kształt odchylonej szyi i destruktu  głowy. Bryłę rzeźby rozbija na dwie asymetryczne części ukośna szczelina biegnąca w poprzek „tułowia” i „głowy”; dodatkowo dynamiczna forma kompozycji (przeznaczonej do oglądu ze wszystkich stron) zmienia się wraz z punktem patrzenia widza, miejscami zyskując abstrakcyjny wyraz. W ten sposób artysta podejmuje żartobliwą grę z konwencją tradycyjnego biustu portretowego i wizerunkiem kobiety, dokonując wręcz ich symbolicznej dekonstrukcji. Kompozycja ta, wraz z innymi dziełami Przecławskiego (m.in. rzeźbami Wzrastanie w zielonogórskim Parku Winnym), należy do unikatowej grupy ceramicznych rzeźb plenerowych, zrealizowanych przez artystę oraz innych rzeźbiarzy zielonogórskich (Tadeusza Dobosza, Halinę Kozłowskiej-Bodek) pod koniec lat 70. XX wieku dla przestrzeni miejskiej Winnego Grodu.

Marek Przecławski urodził się w 1942 roku w Janowie Lubelskim. Studiował w pracowniach Xawerego Dunikowskiego, Borysa Michałowskiego i Jerzego Boronia w Państwowej Wyższej Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, uzyskując dyplom na Wydziale Rzeźby w 1967 roku. W 1968 roku został członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków; od 1976 roku mieszka i pracuje w Zielonej Górze. Uczestniczył w wielu ogólnopolskich konkursach i pokazach rzeźbiarskich oraz doczekał się licznych wystawach indywidualnych w Polsce oraz Niemczech, jak również brał udział w wystawach zbiorowych, m.in. Plastyka Ziem Nadodrzańskich (Wrocław 1968), Portret w rzeźbie (Wrocław 1969), Wystawa Plastyki Zielonogórskiej (Lipsk 1995), Salony Jesienne w Zielonej Górze lub Gorzowie Wlkp. (1973-1997). Zajmuje się rzeźbą; jest autorem pomników i rzeźb plenerowych, m.in. Pomnika Powrotu Ziem Środkowego Nadodrza do Macierzy w Krośnie Odrzańskim (1969) oraz rzeźb Wzrastanie I (1978), Wzrastanie II (1980) w Zielonej Górze. Prace artysty znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu i Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech, Szwecji i Kanadzie.

Omawiana praca, wykonana z kamionki w Gozdnickich Zakładach Ceramiki Budowlanej i szkliwiona w Mirostowickich Zakładach Ceramicznych, eksponowana była na IX Salonie Jesiennym (Gorzów Wlkp., 13 XII 1980 – 8 I 1981), po którym została zakupiona do zbiorów Muzeum Ziemi Lubuskiej. W 1984 r. umieszczono ją przy fontannie na al. Niepodległości w Zielonej Górze, naprzeciw  gmachu Muzeum Ziemi Lubuskiej. Po 1992 r. pracę przeniesiono na dziedziniec muzealny z tyłu budynku. Dokonana w 2024 roku konserwacja rzeźby objęła podklejenie spęcherzeń i spękań, oczyszczenie parą wodną, przyklejenie obluzowanych fragmentów, wypełnienie spękań zaprawą mineralną z dodatkiem żywic syntetycznych oraz rekonstrukcję szkliwa żywicą syntetyczną w miejscach wykonanych uzupełnień ceramicznego czerepu. Dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2024 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.