Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Wystawy
Uczyń klienta bohaterem Twojej historii

Uczyń klienta bohaterem Twojej historii – z dziejów zielonogórskiej reklamy to kolejna wystawa, której wernisaż odbył się 13 września o godzinie 17:00.

Wystawa ze zbiorów Muzeum Ziemi Lubuskiej, Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. C. Norwida oraz Archiwum Państwowego w Zielonej Górze.

Za najstarsze ogłoszenie reklamowe przyjmuje się papirus pochodzący z 3000 roku p.n.e. z Teb, informował on o nagrodzie czekającej na tego, kto odnajdzie zbiega. Jednak to reklama ustna stanowiła pierwotną formę przekazów promujących określone towary. Na stałe wpisała się w życie miejskich targowisk i starożytnych uliczek, gdzie powszechnym stało się gromkie nawoływanie sprzedawców. Odpowiednikami współczesnych ulotek, afiszy i plakatów były gliniane tabliczki czy też papirusy. Informowały one o nadchodzących wydarzeniach z życia sportu czy kultury. I tak też na pochodzącej z antycznych Pompejów tablicy można było przeczytać: „Wędrowcze! Idź stąd do dwunastej wieży, tam prowadzi Sarinus winiarnię. Wstąp do niej – bądź zdrów!”. Ogromną rewolucją, która mocno wstrząsnęła nie tylko rynkiem reklamowym, ale i społecznym, było wynalezienie druku. Za pierwszą reklamę prasową uznaje się tę wydaną drukiem w XV-wiecznej Anglii – były to wskazówki dla duchownych co do obchodów świat Wielkiej Nocy. W początkowej fazie rozwoju reklamy prasowe przygotowywane były przez dziennikarzy i artystów, którzy treści redagowali w sposób czysto informacyjny, bez jakichkolwiek słownych ozdobników. Wraz z rozwojem konkurencji, coraz większą uwagę przykładano do tego, by czymś specjalnym, oryginalnym wyróżnić reklamę spośród innych…

Na naszą wystawę wybraliśmy reklamy zarówno prasowe, jak i obiekty czy gadżety reklamowe dotyczące Zielonej Góry, od XIX wieku do współczesności. Staraliśmy się wybrać anonse najciekawsze wizualnie, ale też promujące niespotykane towary i usługi. Ciekawym elementem w przestrzeni miejskiej, mającym przyciągnąć wzrok potencjalnego klienta, były neony oświetlające budynki mieszczące sklepy i lokale gastronomiczne.

Ekspozycja powstała z materiałów dostępnych w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. C. Norwida w Zielonej Górze oraz Archiwum Państwowym w Zielonej Górze, a także ze zbiorów Muzeum Ziemi Lubuskiej. Są to m.in. kartki pocztowe, czasopisma „Grünberger Wochenblatt”, „Gazeta Zielonogórska”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Nowa”, „Nadodrze”; rozmaite książki i informatory, np. „Geschichte der Stadt Grünberg” autorstwa Hugo Schmidta czy też „Informator Zielonejgóry 1945”; przedwojenne książki adresowe, tzw. Adressbuchy, a ponadto spuścizna, która pozostała po Czesławie Łuniewiczu – najsłynniejszym zielonogórskim artyście fotografiku. Uzupełnieniem są oryginalne obiekty reklamowe pochodzące z kolekcji muzealnej oraz zbiorów prywatnych.

Mamy nadzieję, że nasza wystawa pozwoli Państwu spojrzeć w zupełnie nowy sposób na historię Zielonej Góry, która obecnie obchodzi jubileusz swojego 800-lecia.

| Tekst: Alina Polak-Woźniak |

Kuratorzy: Alina Polak-Woźniak (MZL), Agnieszka Urbaniak (WiMBP), Paweł Kalisz (APZG). Termin: 13.09-29.10.2023

 

Przypominamy, że tego dnia odbędą się dwa dodatkowe wernisaże:

Winnice Lubuskie Wczoraj i dziś

Etykieta wizytówką wina