Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Owoc

Przed renowacją

Po renowacji

Aleksandra Domańska-Bortowska, Owoc, 1976-1979

Monumentalna forma rzeźbiarska z polerowanego marmuru swoim obłym, zarazem nieregularnym kształtem przypomina monstrualne jabłko, umieszczone na betonowym postumencie wkopanym w ziemię pośrodku kwatery zielonej na deptakowej alei Niepodległości w Zielonej Górze, naprzeciw budynku Muzeum Ziemi Lubuskiej. Równocześnie zarys formy jest syntetyczny, a zróżnicowana powierzchnia – w przeważającej mierze gładka i wyprofilowana, jednak w licznych załomach chropowata – dynamizuje bryłę, zarazem sprawia, że do pewnego stopnia przypomina ona rzeźbę abstrakcyjną, choć w dalszym ciągu kluczowa pozostaje metaforyczna wymowa dzieła, pozostająca w bezpośrednim związku ze stojącą obok rzeźbą Kurhan martwego ptaka. Według autorki „Owoc” jest repliką na stojący obok „Kurhan”. […] Leżący obok ogromny owoc, to symbol życia spełnionego. Struktura powierzchniowa tej rzeźby w pewnych miejscach jest napięta, popękana. To zapowiedź, że owoc się otworzy, wyłoni z siebie nowe życie, z pestki urośnie nowy owoc, czyli utrzymanie życia jest możliwe […]

Aleksandra Domańska-Bortowska urodziła się w 1939 roku w Toruniu. Studiowała na Wydziale Sztuk Pięknych toruńskiego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, uzyskując dyplom w pracowni rzeźby u prof. Tadeusza Godziszewskiego w 1962 roku. Doczekała się wielu wystaw indywidualnych, jak również brała udział w licznych wystawach w kraju, m.in. II Festiwalu Sztuk Pięknych (Warszawa 1968), II i III Ogólnopolskiej Wystawie Rzeźby Młodych (Kraków 1969, 1971), wystawie Medalierstwo w XXX-leciu Polski Ludowej 1944-1974 (Wrocław 1974), I, III, IV, V Biennale Małych Form Rzeźbiarskich (Poznań 1977, 1981, 1983, 1985), Ogólnopolskiej Wystawa Rzeźby Tendencje i Osobowości 1974-79 (Warszawa 1979), Współczesne Medalierstwo Polskie 1974-1979 (Wrocław, Muzeum Sztuki Medalierskiej 1979) oraz za granicą, m.in. we Włoszech, Niemczech, Bułgarii, Czechosłowacji i na Kubie. Uczestniczyła ponadto w licznych ogólnopolskich plenerach i wystawach poplenerowych w latach 70. i 80. XX w., brała udział w plenerach rzeźbiarskich i pobytach twórczych w Orońsku. Uprawia rzeźbę, medalierstwo, rysunek, emalierstwo i malarstwo ścienne. Od 1980 roku w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze funkcjonowała Galeria Autorska Aleksandry Domańskiej-Bortowskiej.

Omawiana praca wraz z rzeźbą Kurhan martwego ptaka w 1979 r. znalazła się na Ogólnopolskiej Wystawie Rzeźby Tendencje i Osobowości 1974-79 w warszawskiej Zachęcie, następnie została umieszczona na zielonogórskim deptaku, w ramach Galerii Autorskiej Aleksandry Domańskiej-Bortowskiej w MZL). Dokonana w 2024 roku konserwacja rzeźby objęła oczyszczenie powierzchni parą wodną, wspomagane preparatami chemicznymi usuwającymi nawarstwienia oraz zaplamienia pochodzenia organicznego oraz mineralnego, a także usunięcie złogów mineralnych laserem i zabezpieczenie powierzchni kamienia woskiem mikrokrystalicznym. Dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2024 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.