Stałe
Etykiety

Etykieta jest wizytówką wina. Decydując się na zakup wina nie można zatem pominąć informacji w niej zawartych. W krajach Unii Europejskiej do obowiązkowych danych zawartych w etykiecie należą: nazwa, objętość, nazwisko i adres producenta, kraj pochodzenia.

Etykieta jest wizytówką wina. Decydując się na zakup wina nie można zatem pominąć informacji w niej zawartych. W krajach Unii Europejskiej do obowiązkowych danych zawartych w etykiecie należą: nazwa, objętość, nazwisko i adres producenta, kraj pochodzenia. Informacje dodatkowe takie jak: rocznik, szczep winorośli, region, nazwa firmowa, przyznane medale i nagrody, zalecenia dla konsumentów, producent podaje według własnego uznania. Oprócz wartości poznawczej etykiety posiadają często wysoką wartość estetyczną.

Etykiety win produkowanych w Zielonej Górze i jej okolicach można podzielić na trzy grupy:

  • etykiety win i winiaków produkowanych w Zielonej Górze do 1945 r.
  • etykiety win produkowanych przez Lubuską Wytwórnię Win w Zielonej Górze
  • etykiety win produkowanych przez prywatnych winiarzy zielonogórskich (od połowy lat 90. XX w.)

Największą grupę stanowią etykiety win produkowanych przez Lubuską Wytwórnię Win w Zielonej Górze. Ciekawym przykład stanowi etykieta wina owocowego mocnego “Żeglarz Odrzański”. Pochodzi ona z drugiej połowy lat 40. XX w., gdy w Zielonej Górze działało wiele małych polskich wytwórni win. W okresie późniejszym zostały one zamknięte w wyniku szykan i prześladowań.