Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Archiwum aktualności
Nie wystarczy mieć talent. Trzeba urodzić się Węgrem

Wykład Tomasza Pastyrczyka o fotografii węgierskiej i twórczości László Moholy-Nagya
Nie wystarczy mieć talent. Trzeba urodzić się Węgrem
 (R. Capa)
Godz. 20.00

W historii światowej fotografii dzieła artystów węgierskich zajmują  miejsce szczególne. Nie sposób dziś napisać jej dwudziestowiecznego rozdziału bez uwzględnienia ich znaczącego dorobku. Za najlepszy okres uważany jest początek XX wieku, a zwłaszcza lata 20. i 40. Wtedy to stworzone zostały podwaliny współczesnego dokumentowania rzeczywistości, a także obrazowania przy pomocy aparatu fotograficznego. Autorami tych dokonań są m.in. wybitni twórcy węgierscy tacy jak: László Moholy-Nagy, Andre Kertesz, Brassai czy Robert Capa. Podczas wykładu przedstawione zostaną sylwetki ww. twórców oraz ich dokonania artystyczne.

Laszlo Moholy-Nagy (1895-1954), malarz, fotograf, projektant, producent filmowy, teoretyk, profesor Bauhausu. Uważany obecnie za jedną z najważniejszych postaci w fotografii lat 20. XX wieku. Po zakończeniu I wojny światowej wyjechał do Berlina, gdzie nawiązał współpracę z grupą “Sturm”, dadaistami i konstruktywistami. Jego żoną została Lucia Schulz, z którą przez lata eksperymentował w dziedzinie fotografii. Sławę zyskał dzięki fotogramom powstałym jesienią 1922 r. W następstwie tego otrzymał od Waltera Gropiusa zaproszenie do Bauhausu, gdzie wykładał do 1928 r. W 1937 r. przeniósł się do Chicago, gdzie został dyrektorem szkoły projektowania New Bauhaus. Pozostawił po sobie także obszerne prace teoretyczne.
Moholy-Nogy zdecydowanie oddzielał malarstwo od fotografii. Uważał, że o ile to pierwsze jest sztuką tworzenia przy pomocy koloru, to fotografia powinna się zajmować badaniem i przedstawianiem zjawisk światła. Egzemplifikacją tych teoretycznych założeń były jego fotomontaże, które określał mianem “fotorzeźba lub fotorelief”. Na ich temat napisał: “są metodą na jednoczesne badanie ilustracji oraz interpretację wizualnej treści treści i dwuznaczności, tajemnicze połączenie realistycznych elementów zmieniających się w wyimaginowane. Choć jednocześnie mogą przedstawiać histori prawdziwsze >>niż samo życie<<“.

Robert Capa, właśc. Andre Friedmann (1913-1954) był fotograficznym samoukiem. Początkowo pracował w Berlinie w wydawnictwie Ullstein, potem w agencji prasowej Dephot. W 1933 r. wyjechał do Paryża i rozpoczął pracę jako fotograf niezależny. Pracował jako korespondent wojenny. Sławę przyniosły mu fotograficzne reportaże z hiszpańskiej wojny domowej. Zdjęcie pt. “Śmierć hiszpańskiego republikanina” jest jego najbardziej znaną i omawianą pracą. Zginął śmiertelnie ranny podczas walk w Thai Bin w Wietnamie.
Wartość zdjęć Capy polega na uchwyceniu i uwypukleniu cienkiej granicy, po jakiej ludzie kroczą zawieszenie między chęcią życia a pędem do samozagłady. Jego twórczość wyznaczyła nowe kanony obowiązujące do dziś w fotografii, jest także manifestem skierowanym przeciw wojnie, niesprawiedliwości i opresji.

André Kertész (1894-1985), fotografii nauczył się ze znalezionego na strychu podręcznika. W 1914 roku służył w armii austro-węgierskiej, tam powstały pierwsze fotografie, które przyniosły mu sławę.  Kiedy w 1918 r. wszystkie jego negatywy uległy zniszczeniu powrócił do pracy na giełdzie. Podczas pobytu w Paryżu (1922-1925) współpracował z m.in. z pismami  “Frankfurter Illustierte”, “Nationale de Firenza”, “Sourire” i “Timesem”. W 1928 r. poznał Brassaia i zapoznał go z fotografią. W 1936 r. przeniósł się do Nowego Jorku, a rok później rozpoczął pracę m.in.  dla “Vogue”, “Harpers Bazaar”. Po poważnej chorobie zerwał wszystkie kontrakty i pracował wyłącznie jako fotograf niezależny.
Za swe osiągnięcia artystyczne otrzymał wiele wyróżnień, a także tytuł doctora honoris causa Royal Collego of Art w Londynie.  Wiele fotografii Kertésza zalicza się do najsłynniejszych zdjęć XX wieku. Jest autorem takich prac jak: “Widelec”, “Esztergom”, “Pływak”, “Ławka w parku” czy “Pracownia Mondriana”.

Brassaï, właśc. Gyula Halász (1899-1984) – węgierski fotograf, pisarz, rysownik, reżyser i rzeźbiarz tworzący we Francji. Studiował w Budapeszcie, a od 1918 r. w Berlinie. Tam działał w kręgu takich artystów jak Kandinsky i Oscar Kokoschka. W 1924 wyjechał do Paryża, gdzie zafascynowały go fotografie Eugena Atgeta. Rok później na jego drodze stanął André Kertész, który wprowadził go w świat fotografii.
Najczęściej uwieczniał opustoszałe ulice i skwery Paryża. Opublikował je w albumie “Paris de niut”. Oprócz estetycznych fascynacji architekturą, lubił także wyzwania techniczne, jakim było oświetlenie nocnych ujęć. Dokumentował też zabawy ludzi oraz sceny z nocnego życia miasta.  Do najlepszych jego fotografii z tego okresu należy “Prostitute Bijou”. Na zlecenie “Minotaure” fotografował wielu artystów w pracowniach. Dzięki temu poznał m.in. Picassa, Salvadora Dali czy Paula Eluarda. Cykl ten otworzył mu drogę do wielu czasopism. Stał się bardzo poszukiwanym twórcą. W 1937 r. Brassaï rozpoczął współpracę z “Harpers Bazaar”, dla którego zrobił serię zdjęć słynnych ludzi ze świata literatury i sztuki.

 

 

*Uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na fotografowanie, filmowanie, kopiowanie i publikowanie owych materiałów w celu promocji wydarzenia.

HONOROWY PATRONAT NAD WYDARZENIEM OBJĘLI:

Ambasada Węgier w Polsce

Elżbieta Polak Marszałek Województwa Lubuskiego
 lubuskie_warte_zachodu

Janusz Kubicki Prezydent Miasta Zielona Góra
HERB ZIELONEJ GORY

WSPÓŁORGANIZATORZY:

Węgierski Instytut Kultury

Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Ziemi Lubuskiej

WSPÓŁPRACA:

Zielonogórski Uniwersytet Trzeciego Wieku


MECENASI WYDARZENIA:

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego
 lubuskie_warte_zachodu

Miasto Zielona Góra

PGNiG logo_pbo1    

 E_CORAX - LOGO seven1

   

tydziem lubuski wind-pol1 

PARTNERZY

enea1 

Współpraca medialna:

GazetaLubuska1