Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Wystawy
Chińska kolekcja obrazów haftowanych

Wystawa Kolekcja obrazów haftowanych ze zbiorów Ambasady Chin w Polsce jest motywem wiodącym tegorocznej Nocy w Muzeum, która dedykowana została kulturze i historii Państwa Środka.

Polecamy film towarzyszący wystawie.

 

Haft – po chińsku cixiu 刺绣 – to sztuka tworzenia na materiałach za pomocą igły i kolorowych nici zaprojektowanych wcześniej ornamentów, które razem łączą się w dekoracyjne wzory.

Sztuka hafciarska narodziła się w Chinach stosunkowo wcześnie, bo już ponad cztery tysiące lat temu, a jej największy rozwój przypadł na lata dwusetne p.n.e. Wraz z bogaceniem się społeczeństwa i  kształtowaniem się klasy konsumenckiej, popyt i podaż na dzieła hafciarskie stale rosły. Z biegiem czasu, hafty stały się stałym elementem ubioru ludności chińskiej, a rękodzieło hafciarskie stawało się coraz bardziej wyspecjalizowanym rzemiosłem, i rozwijało się coraz dynamiczniej. Odkrycia archeologiczne pokazują, że hafty z tego okresu charakteryzowały się wysokim kunsztem wykonania i różnorodnością wzorów, które brały za główny motyw piękne scenerie.

„Cztery słynne hafty” to powstałe w połowie XIX w. określenie odnoszące się do wyrobów z Syczuanu, Kantonu oraz prowincji Hunan i miasta Suzhou, posiadających unikalne cechy artystyczne różniące się w zależności od miejsca ich stworzenia. I tak: dzieła pochodzące z Suzhou znane są ze swojej delikatności i elegancji, odznaczają się pięknymi wzorami o stonowanych kolorach. Ściegi wykorzystywane przez artystów są niezwykle finezyjne, ich wykonanie jest drobiazgowe, a przedstawione obrazy pełne życia. Xiang natomiast bazuje na tradycjach hafciarskich ludu z Hunan, charakteryzuje się realizmem wykonania, jego kolory są jasne i żywe, często bazują na malarstwie chińskim. Styl takich haftów jest swobodny, najczęstsze motywy to chmury, góry, rzeki, pawilony, ptaki i zwierzęta, w tym tygrysy i lwy, których sierść haftowana jest za pomocą specjalnego ściegu. W Chinach powszechnie mówi się, że „kwiaty na haftach xiang pachną, ptaki śpiewają, tygrysy biegają, a ludzie opowiadają historie”. Shu to ogólne określenie na produkty hafciarskie pochodzące z Syczuanu, a głównym materiałem wykorzystywanym przez artystów do ich tworzenia były satyna i barwiony jedwab, zaś najczęstszymi motywami były pejzaże, postacie, kwiaty, ptaki, owady i ryby. Hafty shu były tworzone za pomocą ponad 100 różnych rodzajów ściegów, odznaczały się żywą ornamentyką, jasnymi kolorami i wrażeniem trójwymiarowości, szycie było płaskie i staranne, a ornamenty błyszczące.

Jeśli chodzi o ściegi chińskich haftów, to są one niezwykle różnorodne – istnieją 43 różne typy ściegów, należących do 9 kategorii. Za ich pomocą można na różne sposoby organizować układ nici, co daje artystom szerokie możliwości twórczej ekspresji. Główne rodzaje to: ściegi luan, pan, tao, bian, ping, rao, shi. Tradycyjna metoda haftu ręcznego ściegiem luan została przekształcona w maszynową metodę haftu komputerowego, tworząc w ten sposób nową udoskonaloną wersję tradycyjnego rzemiosła. Ścieg pan służy do tworzenia poskręcanych wzorów, zaś w przypadku ściegu ping zamiast jedwabnych wykorzystuje się nici złote i srebrne. Ścieg rao to metoda tworzenia haftów poprzez splatanie nici i wiązanie ich w supełki.

Kolekcja obrazów haftowanych ze zbiorów Ambasady Chin w Polsce, zaprezentowana na wystawie w Muzeum Ziemi Lubuskiej, odznacza się charakterystycznymi cechami chińskiego haftu ręcznego, takimi jak staranność wzoru, świeżość i czystość kolorów, bogactwo ściegów, a także kunsztem i finezją wykonania. Ponad eksponowanych 40 dzieł to prace dotyczące różnych tematów, od przyrody – pejzaże, kwiaty, drzewa, zwierzęta, poprzez postacie ludzkie, po tradycyjne motywy chińskie połączone z kaligrafią. Warto zauważyć, że niektóre z obrazów zostały wykonane haftem dwustronnym, co umożliwia ich prezentację oraz percepcję w przestrzeni. Wystawę uzupełniają ponadto oryginalne chińskie wachlarze dekorowane scenami rodzajowymi.

Kurator
dr Alina Polak-Woźniak

Termin wystawy
15.05 – 6.06 oraz 25.09 – 31.10.2021 

HONOROWY PATRONAT NAD WYDARZENIEM OBJĘLI:

Ambasada Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce

Elżbieta Anna Polak Marszałek Województwa Lubuskiego
lubuskie_warte_zachodu

Janusz Kubicki Prezydent Miasta Zielona Góra
HERB ZIELONEJ GORY

WSPÓŁORGANIZATOR:

Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Ziemi Lubuskiej

WSPÓŁPRACA:


ZREALIZOWANO PRZY POMOCY FINANSOWEJ MIASTA ZIELONA GÓRA

SPONSOR WYDARZENIA

PARTNER WYDARZENIA
enea1

MECENASI WYDARZENIA:
seven1

WSPÓŁPRACA MEDIALNA
GazetaLubuska1