Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Wystawy
Kolekcje autorskie ze zbiorów Muzeum Ziemi Lubuskiej

Wystawa Kolekcje autorskie ze zbiorów Muzeum Ziemi Lubuskiej prezentuje wybór dzieł wybitnych, współczesnych polskich artystów, których autorskie kolekcje stanowią jeden z filarów zbiorów Działu Sztuki Współczesnej MZL. Część tych prac gromadzona była od końca lat 70. po lata 90. XX wieku na potrzeby muzealnych Galerii Autorskich – w swoim założeniu obrazujących wielość nurtów oraz sposobów artystycznego widzenia świata. Figuracja i abstrakcja – te dwie kategorie w przeważającej mierze definiują charakter muzealnych kolekcji autorskich, których zaledwie ułamek zaprezentowany został na wystawie.

Ekspozycję otwierają wysokiej klasy dzieła przedstawicieli tzw. nowej figuracji lat 70. i 80. XX wieku, wśród nich na pierwszym miejscu prace Edwarda Dwurnika, dosadnego i ironicznego komentatora, wręcz prześmiewcy polskiej rzeczywistości czasów komunizmu. Dwa płótna malarza – Krakowskie Przedmieście Władysław Gomułka – obrazują społeczno-polityczny oraz obyczajowy klimat polskiej ulicy w początkach lat 80., jak również ówczesne zbiorowe marzenia i tęsknoty Polaków (oniryczny wizerunek I Sekretarza). Obrazy cechuje typowa dla Dwurnika pospieszna, rysunkowa forma i dosadny realizm, który wyróżnia także dramatyczne w wymowie rysunki artysty, w nieomal publicystyczny sposób dokumentujące społeczne niepokoje i represje komunistycznego reżimu w czasie stanu wojennego. Rysunki te są także bardzo osobistym zapisem reakcji autora na otaczające go realia, czemu sprzyjają wprowadzone elementy kolażu, z wykorzystaniem dziecięcych prac córki malarza, późniejszej artystki Poli Dwurnik. Nurt nowej figuracji reprezentuje także twórczość poznańskiej malarki Danuty Waberskiej, która w swoich wczesnych obrazach poruszyła problem życia psychicznego jednostki, w tym zwłaszcza dramat samotności, oraz zagadnienia dotyczące ludzkiego umysłu, wyrażone za pomocą wielowymiarowej symboliki okna i lustra. Z początkiem lat 80. Waberska rozpoczyna malowanie obrazów z cyklu Miasto, ukazujących opustoszałe przestrzenie miejskie, ponure i obojętne wobec ludzkiego losu. Miejscami jednak „uświęca” je strumień mistycznego światła, znamiennego dla duchowych poszukiwań artystki, coraz częściej podejmującej tematy biblijne (Walka Jakuba z Aniołem) i sakralne, z wykorzystaniem religijno-kosmologicznej symboliki światła i ciemności.

Pozostałe eksponowane prace ukazują różnorodność twórczych eksperymentów artystów tworzących w duchu abstrakcji geometrycznej, licznie reprezentowanych w zbiorach Muzeum. Artystyczne dokonania Zbigniewa Gostomskiego ujawniają wszechstronność twórcy, dla którego głównym punktem odniesienia było malarstwo oraz związane z nim zagadnienia kompozycji i budowy dzieła. Artysta w swoich pracach wykorzystuje zasady optycznej iluzji światła i cienia, ujawniając przy tym fascynację geometrią form i matematycznymi układami. Gostomski dąży również do zatarcia różnicy między figurą a tłem oraz zespolenia dzieła z otoczeniem, co widoczne jest zwłaszcza w reliefowym tryptyku Trzy krzyże, dopełnionym instalacją rzeźbiarską Pięć kul.  Poza ramy tradycyjnego malarstwa wykracza również twórczość Kajetana Sosnowskiego, który w połowie lat 60. XX wieku doszedł do abstrakcji geometrycznej, wyznaczającej kierunek jego dojrzałych, intelektualnych i twórczych poszukiwań, uobecnionych m.in. „obrazach szytych”. Do prac tych należą realizowane od 1978 roku Układy równowartościowe, budowane z pozszywanych kawałków wielobarwnego płótna. Ich kompozycja wyrasta z matematycznych zasad podziału płaszczyzny, a różnorodność konturów i kształtów form buduje zróżnicowane efekty światłocieniowe na powierzchni. Relacja pomiędzy światłem i przestrzenią stała się natomiast głównym tematem sztuki wrocławskiego artysty Jana Chwałczyka. Poprzez zainteresowanie formami biologicznymi i zjawiskami przyrody doszedł on do swoich urządzeń przestrzennych, w których swoistą iluzję tworzą reliefy ukrytych barw i cienie padające na wgłębione tło „instrumentu”. Dokonało się w nim połączenie form trwałych z iluzyjnymi, bliskie abstrakcji optycznej. Abstrakcja geometryczna stanowi wreszcie „znak firmowy” Mariana Szpakowskiego, jednego z najbardziej oryginalnych i zasłużonych dla środowiska artystów zielonogórskich lat 60. i 70. XX wieku. Po młodzieńczych próbach malarskich w duchu koloryzmu i malarstwa materii, około 1965 roku Szpakowski uległ fascynacji abstrakcją geometryczną, której pozostał wierny do końca. W sztuce artysty skupiły się istotne elementy związane z działaniami geometrycznymi, takie jak supremacja czystości formy, wyważenie optycznego ciężaru, iluzyjność złudzeń optycznych głębi, a nawet ruchu. Tego rodzaju poszukiwania konstruktywistyczne artysta rozwinął w zwłaszcza w swoich późniejszych pracach, nadając im formę reliefów.

[Jacek Gernat]

Danuta Waberska, Walka Jakuba z Aniołem, 1979-80, ol., pł., 90×134,5 cm
Edward Dwurnik, Władysław Gomułka, 1988,
Kajetan Sosnowski,Układy równowartościowe, 1978,
Marian Szpakowski, Kompozycja I z cyklu 65-66, 1966,
Marian Szpakowski, Relief czerwony, 1969,
Prace Zbigniewa Gostomskiego-na pierwszym planie rzeźba Pięć kul, w głębi tryptyk Trzy krzyże (obie 1984)

Praca na sliderze: Danuta Waberska, Stopnie, 1985,

 

Kurator wystawy
Jacek Gernat

 

Termin wystawy
25.09 – 31.10.2020

Mecenas wydarzenia: