Wystawy
Uczyń klienta bohaterem Twojej historii

Uczyń klienta bohaterem Twojej historii – z dziejów zielonogórskiej reklamy to kolejna wystawa, której wernisaż odbył się 13 września o godzinie 17:00.

Wystawa ze zbiorów Muzeum Ziemi Lubuskiej, Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. C. Norwida oraz Archiwum Państwowego w Zielonej Górze.

Za najstarsze ogłoszenie reklamowe przyjmuje się papirus pochodzący z 3000 roku p.n.e. z Teb, informował on o nagrodzie czekającej na tego, kto odnajdzie zbiega. Jednak to reklama ustna stanowiła pierwotną formę przekazów promujących określone towary. Na stałe wpisała się w życie miejskich targowisk i starożytnych uliczek, gdzie powszechnym stało się gromkie nawoływanie sprzedawców. Odpowiednikami współczesnych ulotek, afiszy i plakatów były gliniane tabliczki czy też papirusy. Informowały one o nadchodzących wydarzeniach z życia sportu czy kultury. I tak też na pochodzącej z antycznych Pompejów tablicy można było przeczytać: „Wędrowcze! Idź stąd do dwunastej wieży, tam prowadzi Sarinus winiarnię. Wstąp do niej – bądź zdrów!”. Ogromną rewolucją, która mocno wstrząsnęła nie tylko rynkiem reklamowym, ale i społecznym, było wynalezienie druku. Za pierwszą reklamę prasową uznaje się tę wydaną drukiem w XV-wiecznej Anglii – były to wskazówki dla duchownych co do obchodów świat Wielkiej Nocy. W początkowej fazie rozwoju reklamy prasowe przygotowywane były przez dziennikarzy i artystów, którzy treści redagowali w sposób czysto informacyjny, bez jakichkolwiek słownych ozdobników. Wraz z rozwojem konkurencji, coraz większą uwagę przykładano do tego, by czymś specjalnym, oryginalnym wyróżnić reklamę spośród innych…

Na naszą wystawę wybraliśmy reklamy zarówno prasowe, jak i obiekty czy gadżety reklamowe dotyczące Zielonej Góry, od XIX wieku do współczesności. Staraliśmy się wybrać anonse najciekawsze wizualnie, ale też promujące niespotykane towary i usługi. Ciekawym elementem w przestrzeni miejskiej, mającym przyciągnąć wzrok potencjalnego klienta, były neony oświetlające budynki mieszczące sklepy i lokale gastronomiczne.

Ekspozycja powstała z materiałów dostępnych w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. C. Norwida w Zielonej Górze oraz Archiwum Państwowym w Zielonej Górze, a także ze zbiorów Muzeum Ziemi Lubuskiej. Są to m.in. kartki pocztowe, czasopisma „Grünberger Wochenblatt”, „Gazeta Zielonogórska”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Nowa”, „Nadodrze”; rozmaite książki i informatory, np. „Geschichte der Stadt Grünberg” autorstwa Hugo Schmidta czy też „Informator Zielonejgóry 1945”; przedwojenne książki adresowe, tzw. Adressbuchy, a ponadto spuścizna, która pozostała po Czesławie Łuniewiczu – najsłynniejszym zielonogórskim artyście fotografiku. Uzupełnieniem są oryginalne obiekty reklamowe pochodzące z kolekcji muzealnej oraz zbiorów prywatnych.

Mamy nadzieję, że nasza wystawa pozwoli Państwu spojrzeć w zupełnie nowy sposób na historię Zielonej Góry, która obecnie obchodzi jubileusz swojego 800-lecia.

| Tekst: Alina Polak-Woźniak |

Kuratorzy: Alina Polak-Woźniak (MZL), Agnieszka Urbaniak (WiMBP), Paweł Kalisz (APZG). Termin: 13.09-29.10.2023

 

Przypominamy, że tego dnia odbędą się dwa dodatkowe wernisaże:

Winnice Lubuskie Wczoraj i dziś

Etykieta wizytówką wina