Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Zbiory
Jan Dobkowski

Cztery misterne akwarele stanowią cześć obszernego cyklu Uniwersum (Wszechświat), rozpoczętego w roku 1992. Zbudowane z mistrzowską precyzją, z linearnych struktur kompozycje, nacechowane metaforyczną symboliką, stanowią zapis odczuć i przemyśleń artysty na temat natury świata w wymiarze ziemskim i kosmicznym oraz miejsca i znaczenia człowieka w tym świecie. W swoich wizjach wszechświata twórca poddaje metamorfozie górskie, morskie, pustynne i kosmiczne pejzaże oraz rzeczywistość fauny i flory, a także sylwetki ludzkie, uzyskując zróżnicowane, charakterystyczne dla nich kształty i struktury giętkich, finezyjnych linii oraz ściszonych, subtelnych, wysmakowanych barw. Typowy dla Dobkowskiego linearyzm, stanowiący znak rozpoznawczy jego sztuki, wyraża się zarówno w formach figuratywnych, najczęściej o erotycznym charakterze, jak i w formach abstrakcyjnych. Z obydwoma przypadkami mamy do czynienia w zaprezentowanych akwarelach. Artysta stosuje delikatną, płynną kreskę, bardzo precyzyjnie wyznaczającą biologiczne formy i postaci w swoich kompozycjach. Uwagę zwraca figuratywne przedstawienie dwóch kobiecych postaci w erotycznych pozach o karykaturalnie rozrośniętych kształtach. Prace na papierze – wypełnione formami o „koronkowej” strukturze – charakteryzują się syntetycznym sposobem kształtowania przestrzeni i stylizowaną, niezwykle dekoracyjną kreską. Głównym środkiem wyrazu jest tu linia, która buduje strukturę figur i organizuje kompozycje prac. W akwarelach tych nie tylko linia jest nośnikiem koloru, ale także papierowe podłoże, którego barwa dobierana jest odpowiednio do podejmowanego tematu.

Na zdjęciach:

  • Uniwersum LXXII, 1997, akwarela, papier, 48×63 cm
  • Uniwersum LXXXXIX, 1997, akwarela, papier, 48×63 cm
  • Uniwersum CXX, 1998, akwarela, papier, 48×63 cm
  • Uniwersum CLXXVIII, 2000, akwarela, papier, 48×63 cm

Jan Dobkowski urodził się w 1942 roku w Łomży. Studia odbył w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1962-1968, w pracowniach Juliusza Studnickiego i Jana Cybisa. Dyplom otrzymał w 1968 roku. Współzałożyciel wraz z Jerzym Jurry Zielińskim grupy Neo-Neo-Neo (1967-1970). Uprawia malarstwo, rysunek, grafikę. Jest twórcą akcji w przestrzeni publicznej i malarskich instalacji we wnętrzach. Jego liczne cykle obrazów i rysunków stanowią świadectwo fascynacji ludzkim ciałem i zmysłowej witalności, obecnej do dziś w jego pracach, niezależnie od ich inspiracji, i motywów. Był stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku w 1972 roku, a także laureatem wielu nagród m.in.: Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida w 1978 roku oraz Nagrody im. Jana Cybisa za całokształt twórczości w 1994 roku; odznaczony srebrnym medalem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” w 2012 roku. Ma na koncie udział w ponad 180 wystawach indywidualnych i ponad 200 pokazach zbiorowych w Polsce i na świecie. W okresie stanu wojennego uczestniczył w akcjach kultury niezależnej. Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jest jednym z niewielu polskich artystów, których prace zakupiło nowojorskie Muzeum Guggenheima. Brał udział w V, VI i VII edycji Wystaw i Sympozjów Złotego Grona w 1971, 1973 i 1975 roku. Muzeum Ziemi Lubuskiej posiada pięć obrazów olejnych tego artysty z lat 1970-1986: Spacer po własnym ogrodzie, (1970), Motyl, (1972), Pęknięta brama (1980), Tren LIII, (1985), W przestworzach, (1986).

Zakup prac zrealizowano w ramach zadania pn. Rozbudowa i uzupełnianie regionalnej kolekcji polskiej sztuki współczesnej w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach Programu Regionalne kolekcje sztuki współczesnej

Zrealizowano ze środków Województwa Lubuskiego