Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Zbiory
Barbara Zbrożyna

Syntetyczna, lapidarna forma figuralna Macierzyństwo symbolizuje przełom w sztuce polskiej po 1955 roku. Reprezentuje wczesny etap twórczy B. Zbrożyny, na który znaczący wpływ wywarła twórczość angielskiego rzeźbiarza Henry’ego Moore’a. Z inspiracji jego dziełami tworzyła rzeźby ażurowe współgrające z przestrzenią i otwarte na przenikające je światło. Poszukiwała wówczas syntetycznej formuły postaci ludzkiej, wywiedzionej często ze świata form organicznych. Wynikający zapewne z osobistych doświadczeń macierzyńskich motyw ikonograficzny – intymny temat matki trzymającej dziecko – ilustrujący pewien etap ludzkiej egzystencji, często powracał w rzeźbiarskich kompozycjach figuralnych autorki. Tutaj został sprowadzony do silnie uproszczonej, smukłej formy przedstawiającej kobietę unoszącą nad głową nagie niemowlę. Ażurowość tej realizacji rzeźbiarskiej doskonale otwiera ją na przestrzeń i działanie światła.

Na zdjęciu:

  • Macierzyństwo, 1957, gips patynowany, 117x55x57 cm, nr inw. MZG-S-II-322

Barbara Zbrożyna urodziła się w 1923 w Lublinie, zmarła w 1995 roku w Warszawie. Studiowała w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1945-1947 u prof. Xawerego Dunikowskiego oraz w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1947-1952, w pracowni prof. Franciszka Strynkiewicza. Była członkiem awangardowej Grupy 55. Autorka rzeźb figuralnych, licznych portretów, kompozycji przestrzennych, pomników. Styl jej ewoluował od realizmu, przez syntetyczne uproszczenia i ekspresyjno-metaforyczną deformację, do abstrakcji. Obok rzeźby uprawiała również malarstwo, rysunek i poezję.