Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Zbiory
Tadeusz Brzozowski

Tadeusz Brzozowski to jedna z najwybitniejszych indywidualności polskiej sztuki XX wieku. Stylistykę jego niezwykle dekoracyjnych dzieł wyznaczają fascynacje abstrakcją nurtu informel i surrealizmem. Prace zaskakują ekspresją formy, zaakcentowaną zdecydowanym kolorem i urozmaiconą fakturą oraz fantazyjnymi, często ironicznymi i wymyślnymi, archaizującymi tytułami nawiązującymi do staropolskiego słownictwa.

Dwie zielonogórskie kompozycje malarskie reprezentują dojrzały okres twórczości, kiedy T. Brzozowskiemu bliska była tendencja do odrealniania form. Abstrakcja ekspresyjna z nurtu informel znajduje swoje odzwierciedlenie zarówno w dekoracyjnym obrazie Troki (1970), w którym głównym środkiem ekspresji jest „energetyzujący” kolor oranżu, jak i w kompozycji zatytułowanej Protokolantka z roku 1977, prezentującej intrygującą, pulsującą biologiczną formę o wyrazistej tkance malarskiej i o odcieniach ciemnej zieleni, stopniowo przechodzącej w czerń. Elementem, który dodatkowo potęguje dynamizm, jest tu falująca linia powstała z wyciśniętej prosto z tuby farby. Żartobliwy i dziwaczny najczęściej charakter tytułów w bardzo sugestywny sposób obrazuje stosunek Brzozowskiego do jego sztuki.

Opis zdjęć:

  • Troki, 1970, olej, płótno, 98,5 x 101 cm, nr inw. MZG-S-II-210
  • Protokolantka, 1977, olej, płótno, 132×52 cm, nr inw. MZG-S-II-636, praca eksponowana na VIII Złotym Gronie (1977), Grand Prix i medal Złotego Grona

Tadeusz Brzozowski urodził się w 1918 we Lwowie, zmarł w 1987 roku w Rzymie. W 1936 roku rozpoczął studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1940 do 1942 roku uczęszczał do okupacyjnej Staatliche Kunstgewerbeschule (Państwowej Szkoły Rzemiosła Artystycznego) w Krakowie, gdzie studiował pod kierunkiem Fryderyka Pautscha. W latach okupacji związany był z konspiracyjnym teatrem Tadeusza Kantora. W latach 1945-1946 kontynuował studia w Krakowie. Dyplom uzyskał w 1946 roku u Ignacego Pieńkowskiego i Pawła Dadleza. Pracował jako pedagog na Wydziale Architektury Politechniki w Krakowie (1945-1954), w Liceum Sztuk Plastycznych w Zakopanem (1956-1961), w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (1962-1979) oraz w ASP w Krakowie (1979-1981). Był członkiem Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej oraz międzynarodowego ugrupowania Phases. Uprawiał malarstwo, rysunek, scenografię. Jest także współautorem monumentalnych polichromii w kościołach w Mogilanach i Imielnie. Brał udział w I, II, IV, VIII i IX edycji Złotego Grona w 1963, 1965, 1969, 1977 i 1979 roku, zdobywając wyróżnienie w dziedzinie malarstwa (1963); medal Złotego Grona II stopnia w dziedzinie malarstwa (1969); medal Złotego Grona i Grand Prix (1977); I nagrodę na IX Złotym Gronie (1979).