Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Zbiory
Stanisław Czajkowski

Pejzaż podlaski pochodzący z okresu międzywojennego, to przykład dzieła znakomitego przedstawiciela krakowskiej szkoły pejzażowej. Fascynacja krajobrazem to główna cecha twórczości malarza nazywanego „poetą wsi polskiej” oraz „mistrzem Wisły i nieba”. Widoki wsi stały się dla ówczesnych malarzy ogromną pracownią pod gołym niebem. Ich popularność wiązała się z panującymi wśród artystów ideami chłopomanii. W początkowym okresie twórczości Czajkowskiego podkrakowskie Bronowice wielokrotnie pojawiają się na jego płótnach. W późniejszym czasie ich miejsce coraz częściej zajmują wsie podlaskie – piaszczyste, szarobure i monotonne. Taki właśnie krajobraz przedstawia Pejzaż podlaski z zielonogórskiego Muzeum. Fascynacja widokiem nieba to jedna z cech szczególnych malarstwa Stanisława Czajkowskiego. Większość jego krajobrazów, bez względu na ich temat czy tytuł to w rzeczywistości wizje nieboskłonu. Odnosi się to także do Pejzażu podlaskiego. Spiętrzone obłoki tworzą tu pełne ekspresji dynamiczne struktury, natomiast szkicowe opracowanie całego obrazu to również jeden z elementów współtworzących dynamikę kompozycji. Pejzaż podlaski to przedstawienie harmonijnej przyrody oddanej z rzetelną znajomością warsztatu malarskiego, utrwalające na zawsze przemijające piękno ziemi.

Na zdjęciu:

  • Stanisław Czajkowski, Pejzaż podlaski, ok. 1933, olej, płótno, 49×74 cm, nr inw. MZG-S-II-266

Stanisław Czajkowski urodził się w 1878 w Warszawie, zmarł w 1954 roku w Sandomierzu. Swoją edukację artystyczną rozpoczął w Warszawie w klasie rysunkowej Wojciecha Gersona.  W latach 1896-1903 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Jacka Malczewskiego, Józefa Mehoffera i Leona Wyczółkowskiego. Naukę kontynuował w Monachium i Paryżu w Akademii Julian. Po powrocie do Krakowa kontynuował studia w ASP u Jana Stanisławskiego. W roku 1908 został członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Lata I wojny światowej 1914-1917 spędził w Holandii studiując dzieła mistrzów XVII wieku. W roku 1926 zamieszkał na stałe w Warszawie. W latach 1927-1928 prowadził w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie kurs pejzażu. Po II wojnie światowej objął profesurę na warszawskiej ASP, którą to funkcję piastował aż do śmierci w 1954 roku.