Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Zbiory
Zbigniew Gostomski

Artystyczne dokonania Zbigniewa Gostomskiego, twórcy wszechstronnego, jednego z czołowych eksperymentatorów w polskiej sztuce współczesnej, znacząco wybiegają poza ramy tradycyjnie rozumianego malarstwa. Pomimo różnorodności środków wyrazu, malarstwo oraz związane z nim zagadnienia kompozycji i budowy dzieła stanowią najważniejszy punkt odniesienia w twórczości artysty. Istotne znaczenie dla Gostomskiego ma struktura dzieła, nieograniczająca się do wymiaru materialnego, określana przez niego jako „obraz wewnętrzny”.

Punktem wyjścia dla rozwoju poszukiwań twórczych i teoretycznych refleksji autora stały się Przedmioty optyczne. Malowane czernią i bielą na płótnie bądź płaszczyznach znaczonych reliefem form, subtelnie sygnalizowały oczarowanie artysty geometrią, modelami matematycznymi i grą rytmicznych układów. Dostrzec możemy to w najstarszej pracy z kolekcji MZL, Przedmiocie optycznym XIII. Obraz podzielony jest na dwie prostokątne części (wklęsłą i wypukłą), malowane przez autora czernią i bielą w ten sposób, że w każdej części, która jest równocześnie osobną strefą malarską, powstaje na całej powierzchni równomierna gradacja waloru – jaśniejącego w kierunku prawie bieli i ciemniejącego w kierunku prawie czerni. Urzeczywistniony w ten sposób nieuchwytny, naprzemienny przepływ światła i cienia w obu partiach obrazu staje się źródłem nietypowego złudzenia świetlno-przestrzennego. Odmienną ilustracją zagadnienia przestrzeni jest Przedmiot optyczny XXIII, złożony z dwóch rozmiarów białych kul, uszeregowanych w rzędy przypominające układ współrzędnych na czarnym tle. Pozornie symetryczny układ kul – tworzących sekwencje przenikających się elementów przestrzeni i płaszczyzny, partii światła i cienia – jest zaburzony przesunięciem poszczególnych elementów i sprawia wrażenie otwartej kompozycji, z możliwością jej kontynuacji w przestrzeni pozaobrazowej.

Na zdjęciach:

  • Przedmiot optyczny XIII, 1963, relief, tempera, płyta pilśniowa miękka, 100×85 cm, nr inw. MZG-S-II-832
  • Przedmiot optyczny XXIII, 1964, relief, akryl, płyta pilśniowa, drewno, 100×70 cm, nr inw. MZG-S-II-833

Zbigniew Gostomski urodził się w 1932 w Bydgoszczy, zmarł w 2017 roku w Otwocku. W latach 1953-1959 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Michała Byliny. Od 1960 roku jest związany z warszawską ASP, od 1988 roku jako profesor na Wydziale Malarstwa. Był współtwórcą Galerii Foksal w Warszawie. Malarz, twórca artystycznych eksperymentów i fotografik. Blisko związany z wieloma znanymi artystami awangardy polskiej, m.in. Henrykiem Stażewskim, Janem Ziemskim, Marianem Boguszem, a szczególnie z Tadeuszem Kantorem. Brał udział w wielu jego happeningach (m.in. CricotageHappening Morski). Przez ponad dwadzieścia lat był również aktorem w Teatrze Cricot 2 Kantora biorąc udział we wszystkich jego sztukach. Uczestniczył w II edycji ogólnopolskich wystaw Złotego Grona w 1965 roku, na której otrzymał medal Złotego Grona.