Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Zbiory
Alfred Lenica

Alfred Lenica zaliczany jest do czołowych reprezentantów polskiej awangardy. Pod koniec lat 50. XX wieku wypracował własną rozpoznawalną formułę charakteryzującą się połączeniem wpływów taszyzmu, ekspresjonizmu, surrealizmu, informelu i drippingu. Swoje malarskie kompozycje, wypełnione wewnętrzną energią, chętnie opatrywał literackimi tytułami.

Dwie kompozycje Lenicy, znajdujące się w kolekcji MZL, doskonale reprezentują twórcze eksperymenty i fascynację ich autora, zwłaszcza abstrakcją ekspresyjną. Powstałe w skrajnie różnych zestawach kolorystycznych są doskonałym przykładem wypracowanej przez artystę specyficznej techniki malarskiej, polegającej na pokrywaniu powierzchni płótna kilkoma kolejnymi warstwami farby o zróżnicowanych kolorach, a następnie zdejmowaniu ich za pomocą kawałka tektury i odsłanianiu kolejnych powłok barwnych, w efekcie czego pojawiały się przetarcia i prześwity kolorów przybierające przeróżne kształty.

Jedna z nich to praca zatytułowana Ruch jest atrybutem czerwieni (1969). Autor posłużył się tu pełnymi ekspresji, wibrującymi, barwnymi plamami, nawiązującymi do form organicznych i kształtów biologicznych, które wirując i przenikając się wzajemnie dynamicznie wypełniają pole obrazowe. Ta energetyczne dzieło posiada wyjątkowy walor dekoracyjny.

Inny przykład wielowarstwowej kompozycji to obraz zatytułowany Skazany na dźwiganie (1962), utrzymany w zdecydowanie zgaszonej gamie barwnej, posiadający wyraźne konotacje surrealizujące. Stylistykę tej pracy determinuje również fascynacja abstrakcją ekspresyjną mocno akcentująca walory barwy.

Na zdjęciu:

  • Ruch jest atrybutem czerwieni, 1969, olej, płótno, 146×114 cm, nr inw. MZG-S-II-155, praca eksponowana na IV Złotym Gronie (1969)
  • Skazany na dźwiganie, 1962, olej, płótno, 96×73,5 cm, nr inw. MZG-S-II-31

Alfred Lenica urodził się w 1899 w Pabianicach, zmarł w 1977 roku w Warszawie. Studiował w Poznaniu – najpierw na Uniwersytecie na wydziale prawno-ekonomicznym (1922), następnie w klasie instrumentów smyczkowych w Konserwatorium Muzycznym (1923). W latach 1925-1928 uczył się rysunku i malarstwa w Prywatnym Instytucie Sztuk Pięknych u Adama Hannytkiewicza. Po wojnie, w roku 1947, został współzałożycielem awangardowej grupy 4 F+R (farba, forma, fantastyka, faktura + realizm). Pracował jako organizator życia artystycznego, był prezesem Okręgu Poznańskiego ZPAP. W końcu lat 50. XX wieku przeniósł się do Warszawy, od 1965 roku należał do Grupy Krakowskiej. Jako jeden z pierwszych artystów w Polsce uprawiał malarstwo niefiguratywne. Brał udział w I, II, III, IV i V edycji Złotego Grona w latach: 1963, 1965, 1967, 1969, 1971.