Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Zbiory
Władysław Hasior

Władysław Hasior to jeden z najbardziej znanych, oryginalnych twórców polskich XX wieku. Całe swoje artystyczne życie związany był z Podhalem, którego poetyką, tradycją i folklorem niejednokrotnie się inspirował. Hasior to artysta wymykający się wszelkim konwencjom w sztuce. Nazywany „pionierem asamblażu śmieciowego” chętnie anektował do swoich kompozycji „rekwizyty codzienności” – przeróżne gotowe przedmioty codziennego użytku i ich fragmenty rodem ze „śmietnika cywilizacji”, tworząc nowe konteksty, niejednokrotnie parareligijne.

Dzieło z kolekcji MZL, powstałe w 1982 roku, niepozbawione żartu i groteskowego humoru, doskonale ilustruje niezwykłą wyobraźnię twórcy i jego skłonność do posługiwania się zaskakującymi, symbolicznymi metaforami. Głównym „bohaterem” asamblażu jest tytułowy Opiekun umieszczony na srebrzystym tle. Czarny wizerunek fantastycznego, jednookiego stworzenia skonstruowany został m.in. z dziecięcej drewnianej taczki, uchwytu od trumny, wideł i pazurków. Umieszczona w centrum kompozycji plastikowa figurka baranka, obecnego na stołach w święta Wielkiej Nocy, bądź spotykanego w bożonarodzeniowych szopkach, jest religijnym symbolem ofiary i cierpienia, a jednocześnie odkupienia win. Baranek pełnił również funkcję „mediatora” między światem ludzi i strefą sacrum. Hasior w swoich pracach wielokrotnie powracał do tego motywu ikonograficznego. Drugim symbolem chrześcijańskim widocznym w dziele, jest Oko Opatrzności, którym spogląda „wiejski” Opiekun, pełen troski, a zarazem grozy. Świadczy o tym choćby zastosowanie taczki, a także uchwytu trumny i narzędzi ogrodniczych – motywów obecnych również w wielu innych asamblażach artysty.

Na zdjęciu:

  • Opiekun, 1982, 100x72x17 cm, asamblaż, nr inw. MZG-S-II-2007

Władysław Hasior urodził się w 1928 w Nowym Sączu, zmarł w 1999 roku w Krakowie. W latach 1947-1952 uczył się w słynnym Państwowym Liceum Technik Plastycznych w Zakopanem pod kierunkiem prof. Antoniego Kenara, a następnie w latach 1952-1958 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, pod kierunkiem prof. Mariana Wnuka. W 1957 roku podjął pracę pedagogiczną u boku A. Kenara. W roku 1959 otrzymał stypendium francuskiego Ministra Kultury, studiując w pracowni rzeźbiarza Ossipa Zadkine’a w Paryżu. Tworzył asamblaże, sztandary, niekonwencjonalne pomniki oraz rzeźby plenerowe z wykorzystaniem ognia, wody i powietrza.