Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Zbiory
Henryk Stażewski

Henryk Stażewski to ikona sztuki awangardowej w Polsce, a także znacząca postać awangardy światowej. Był wybitnym przedstawicielem konstruktywizmu i jednym z pionierów sztuki abstrakcyjnej posługujących się syntetycznym językiem geometrii, głoszącym, iż łączy ona sztukę wszystkich epok. Okres figuratywny w twórczości artysty – trwający do końca lat 50. XX wieku – reprezentuje w kolekcji MZL syntetyczna kompozycja Martwa natura powstała około 1954 roku. Artysta podejmował wówczas klasyczne tematy obecne w historii sztuki takie jak: martwa natura, portret czy pejzaż.

W latach 60. XX wieku twórca odszedł od tradycyjnego malarstwa figuratywnego, koncentrując się na realizowaniu kompozycji reliefowych. Stanowiły one konsekwencję i odzwierciedlenie jego poszukiwań twórczych, skoncentrowanych na problematyce i zagadnieniu przestrzeni w obrazie, jej podziału i tworzeniu iluzji ruchu. Autor posługiwał się w nich zwielokrotnionymi formami geometrycznymi, zestawionymi ze sobą i pokrytymi farbami akrylowymi o wyrazistych, jednolitych barwach. Konstruowane w ten sposób dynamiczne relacje pomiędzy poszczególnymi motywami stanowiły jeden z wyróżników twórczości Stażewskiego. Kompozycja barwna 20-1969 z roku 1969 charakteryzuje się rygorystyczną, geometryczną strukturą. Pochodzi z serii reliefów wykorzystujących trójkąt i kwadrat jako moduł kompozycyjny. Autor skupił w niej uwagę nie tylko na formie, ale i kolorze, który dodatkowo intensyfikuje dynamiczną grę geometrycznych elementów.

Na zdjęciach:

  • Martwa natura, ok. 1954 ,  olej, płótno,  60×59 cm, nr inw. MZG-S-II-301
  • Kompozycja barwna 20-1969, (Relief 20-1969), 1969, relief, płyta pilśniowa, akryl, 60×60 cmnr inw. MZG-S-II-1843

Henryk Stażewski urodził się w 1894 w Warszawie, zmarł w 1988 roku tamże. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-1919 w pracowni Stanisława Lentza. Współzałożyciel grup Blok (1924) i Praesens (1926), a następnie a.r. („artyści rewolucyjni” – 1930). Był członkiem międzynarodowych ugrupowań Cercle et Carré (od 1929) oraz Abstraction-Création (od 1931). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla obecnego Muzeum Sztuki w Łodzi. Po II wojnie światowej mieszkał i tworzył w Warszawie. Był współinicjatorem powstania Galerii Foksal w 1966 roku. Uprawiał malarstwo i grafikę, tworzył kolaże, reliefy, formy przestrzenne, projektował wnętrza i dekoracje scenograficzne. Uczestnik II edycji ogólnopolskiej wystawy Złotego Grona w 1965 roku.